پایان نامه مشروعیت تبرک از منظر قرآن و سنت |
پایاننامه کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: کلام شیعه
عنوان
مشروعیت تبرک از منظر قرآن و سنت
استاد راهنما
آیتالله دکتر محسن حیدری
استاد مشاور
حجتالاسلام و المسلمین احمد عبدالوند
شهریور 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده پایاننامه:
معنای تبرک در اصطلاح، طلب و درخواست برکت و زیادی از خداوند، از طریق حقیقتها، شخصیتها و چیزهایی است که خداوند برای آنها امتیاز و مقام خاص قرار داده، مانند بوسیدن یا لمس کردن دست پیامبرr، قبر و منبر آن حضرت و در و دیوار مسجد الحرام یا مسجد النبی… . تبرک را از دو منظر بررسی کردیم: 1.دیدگاه دانشمندان شیعه و 2.دیدگاه دانشمندان اهل سنت. و بیان داشتیم که علمای اسلام بر جائز و پسندیده بودن تبرک قائلند و احدی از آنها تبرک جستن را منع نکرده است. چنانکه در بیان دانشمندان اهل سنت، اقوال بسیاری بر جائز بودن تبرک به قبر و سایر متعلقات پیامبر اکرمr بیان کردیم. گرچه بعضی قائل به کراهت مسح قبر پیامبرr و بوسیدن شده بودند. همچنین در این تحقیق به بیان جایگاه تبرک پس از رحلت پیامبرr بین مسلمانان (اعم از صحابه و تابعین) که آنها به متعلقات باقی ماندهی حضرت (مو، لباس، کفش، ظروف، منبر و …) تبرک میجستند و خود را به قبر رسول خداr میمالیدند و بوسه میزدند. نیز به مکانهایی که حضرت در آن جا نماز به پا داشته بود، تبرک میجستند. با توجه به تمامی مباحث مطرح شده باید گفت: تبرک جستن نه تنها مربوط به زمان رسول اللهr نیست بلکه طبق آیات و شواهد قرآنی –نظیر جریان تبرک یعقوب به پیراهن یوسف و تبرک بنی اسرائیل به تابوت– بین ادیان و امتهای پیشین نیز بوده ،تبرک جستن به انبیاء، اولیاء، صالحان و متعلقاتشان به یک جریان تبدیل شده که پیش از عصر رسول اللهr و در زمان ایشان و پس از رحلت حضرت تاکنون این جریان زنده بوده، مورد سفارش انبیاء، نبی گرامی اسلامr، ائمه معصومینb، صحابه و تابعین، و تمامی مسلمانان نیز بوده است. مخالف بودن جمعیت اندکی تندرو که با تمامی امور با تعصب برخورد کرده و موجبات بی حرمتی به مسلمانان را فراهم میکنند، تأثیری در جریان همیشه جاری (تبرک) نداشته و ندارد. مشروعیت و استحباب تبرک جستن به آثار انبیاء، اولیا و صالحان، حتی پس از مرگشان ثابت است و هیچ گونه منافاتی با توحید در عبادت ندارد.
واژگان کلیدی: مشروعیت، قرآن، سنت، تبرک
فهرست مطالب
فصل دوم: موارد تبرک در آیات قرآن کریم و روایات… 11
و) برکت در اهل بیت پیامبرr. 15
ح) برکت مسلمانان نزد پیامبرr. 17
ی) سامری و تبرک به خاک اسب جبرئیل.. 18
دیدگاه ابنکثیر در مورد آیه. 18
٢ . وسیلهای برای تمییز حق از باطل.. 32
تبیین و موارد تبرک مشروع از منظر قرآن و سنت 34
٢ . تبرک به صلوات بر پیامبرr. 35
٣ . تبرک به تلاوت قرآن کریم. 35
۴ . تبرک به پیامبرr در زمان حیات… 36
الف) تبرک به اعضای جسد پیامبرr. 36
ج) تبرک به آب دهان پیامبرr. 39
و) تبرک به مواضع انگشتان پیامبرr. 41
ز) تبرک به تهمانده ظرف آب پیامبرr. 41
ح) تبرک به آب وضوی پیامبرr در روایات اهل سنت… 42
۵ . تبرک به آثار پیامبرr بعد از وفات… 42
تبرک به پیامبرr بعد از وفات در سیره مسلمانان. 49
فصل سوم: موارد اختلاف در تبرک… 54
موارد اختلاف وهابیت با دیگر فرقهها 55
١ . تبرک به آثار پیامبرr بعد از وفات در غیر منصوص…. 55
دلیل چهارم: عدم نفع زیارت برای میت.. 57
دلیل پنجم: عدم اعتقاد عمر به تبرک حجرالاسود. 58
و…
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-01-11] [ 04:44:00 ب.ظ ]
|