پایان نامه متغیرهای جمعیت شناختی در اعتماد عمومی در جامعه مورد مطالعه |
دولت الکترونیک و حکومت الکترونیک
حکومت الکترونیک ورای حوزه دولت الکترونیک است. درحالیکه دولت الکترونیک صرفاً به عنوان ارائهی خدمات و اطلاعات دولتی به عموم با استفاده از ابزارهای الکترونیکی تعریف و شناخته میشود، اما حکومت الکترونیک به شهروندان امکان مشارکت مستقیم و بیواسطه در فعالیت های سیاسی را میدهد که این امکان ورای دولت است و شامل دموکراسی الکترونیک، انتخابات الکترونیک ومشارکت آنلاین در فعالیتهای سیاسی نیز می باشد. بنابراین مفهوم حکومت الکترونیک به طور گسترده عملکرد دولت، مشارکت شهروندان، احزاب و سازمانهای سیاسی، و عملکرد مجلس و قوه قضائیه را نیز تحت پوشش قرار میدهد(جفری، ۲۰۰۳).
حکومت الکترونیک فقط مربوط به ایمیل و وب سایت دولت نمیشود، فقط درباره ارائه خدمات از طریق اینترنت نیست، فقط به دسترسی دیجیتالی به اطلاعات دولت یا پرداختهای الکترونیکی اطلاق نمیشود. بلکه حکومت الکترونیک باعث تغییرچگونگی و نحوه ارتباط شهروندان با دولتها میشود به همان اندازهای که نحوه ارتباط شهروندان با یکدیگر راتغییر میدهد. حکومت الکترونیک به شهروندان اجازه میدهد تا با دولت ارتباط برقرارکنند، درسیاستگذاریهای دولت مشارکت کنند و شهروندان خود نیز با هم ارتباط برقرارکرده و در پروسههای سیاسی دموکراتیک نیزمشارکت نمایند. در واقع درمعنای گسترده، حکومت الکترونیک مفاهیم گستردهتری نسبت به دولت الکترونیک دارد. درک معنای دولت الکترونیک نیز کمک میکند تا بتوان بین دو مفهوم دولتالکترونیک و حکومتالکترونیک تمییز قائل شد. دولت الکترونیک در واقع به استفاده آژانسهای دولتی از فناوریهای اطلاعات اطلاق میشود فناوریهایی ازجمله شبکههای وب، اینترنت و ارتباطات ازطریق تلفن همراه که در واقع باعث تغییر نحوه روابط با شهروندان، مشاغل، و سایرقسمتهای دولت میشود(بلکهریس[۱]، ۲۰۰۰).
۲-۲-۹- مدل مثلث ارتباطی بین دولت ،تجارت و شهروندان
فانگ (۲۰۰۲) با توجه به تعاریف ارائه شده برای دولت الکترونیک یک مدل مثلثی از ارتباط بین دولت، بخش تجارت و شهروندان به صورت ذیل ارائه کرده است:
- جنبه تأکیدی دولت الکترونیک برمشارکت دولت الکترونیک است. پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین دولت مرکزی ودولت های محلی را تعریف میکند؛ پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین سازمانها و بخشها یا آژانسها را تعریف میکند؛ پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین دولت وکارمندان را تعریف میکنند؛ پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین قوهی مقننه و قوهی مجریه را تعریف میکنند.
- جنبه تأکیدی تجارت الکترونیک برمشارکت دولت الکترونیک است. پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین دولتها و بازارها را تعریف می کنند؛ پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین دولتها و بخش خصوصی را تعریف میکنند.
- جنبه تمرکز و تأکیدی شهروندان الکترونیک برمشارکت دولت الکترونیک است. پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین دولتها و شهروندان را تعریف میکنند؛ پروسه ها و ساختارهایی که رابطه بین ارائهی خدمات دولتی و نیازهای شهروندان را تعریف میکنند؛ و پروسهها و ساختارهایی که رابطه بین کشورها و سازمان های بینالمللی را تعریف میکنند. شکل(۲-۱) نمایانگر رابطه بین دولت الکترونیک، تجارتالکترونیک و شهروندانالکترونیک در زمینه ظهورمفهوم “جامعه دانشی”جهانی سازی و حق حاکمیت میباشد(فانگ، ۲۰۰۲).
شهروند الکترونیک |
تجارت الکترونیک |
دولت الکترونیک |
جامعه مدنی |
جهانی سازی |
حق مالکیت |
مبادلات داوطلبانه یا غیر داوطلبانه |
شکل(۲-۱) مدل مثلث ارتباطی بین دولت الکترونیک ،تجارت شهروندان(فانگ ، ۲۰۰۲)
۲-۲-۱۰- گسترش دولت الکترونیک
همانند تغییرات مهیجی که درتجارت الکترونیک و مبادلات الکترونیک صورت گرفت، انقلاب دولت الکترونیک نیز پتاسیل شکل دهی مجدد بخش عمومی ودولتی و بازسازی رابطه بین شهروندان و دولت را دارد. در بررسی جهانی اداره سازمان ملل متحده آمریکایی استاندارد عمومی[۲](۲۰۰۰)،یا پنج مقوله برای ارزیابی یک سنجش جهانی، پنج دسته و گروه برای سنجش میزان پیشرفت دولت الکترونیک دریک کشورشناسایی شدهاند. میزان پیشرفت دولت الکترونیک در یک کشور را میتوان براساس مقولههای ذیل شناسایی کرد:
- وجودیک وب نوظهور: یک کشور ممکن است یک و یا چند وب سایت رسمی دولتی و ملی داشته باشد که اطلاعات آماری را دراختیار کاربر قرار داده و این وب سایتها به عنوان ابراز روابط عمومی به کار میروند.
- وجودشبکه ارتقاء یافته وب: همینطور که اطلاعات توسط کاربران که گزینههای بیشتری برای دسترسی به اطلاعات دارند دینامیک و پویاتر میشوند، تعدادصفحات وب دولت نیز افزایش مییابد.
- وجود شبکه وب تعاملی: تبادلات رسمیتری بین یک کاربر و تأمینکننده خدمات دولتی رخ میدهد؛ بهطور مثال فرمها را میتوان دانلود کرد با نرم افزارهایی بهصورت آنلاین در دسترس قرار میگیرند.
- وجود شبکه وب تراکنشی: سرویس دستری آسان کاربران بوسیلهی نیازهایشان با انجام آنلاین تراکنشهای رسمی مانند پرداخت مالیات؛ وهزینه ثبت ، اولویت بندی میشود.
- وجود شبکه وب کاملا مجتمع: ادغام و یکپارچگی کامل همهی خدمات الکترونیکی دولت از طریق یک پرتال خرید تک استاپ(اداره سازمان ملل متحده آمریکایی استاندارد عمومی، ۲۰۰۰).
دولت مرکزی G2G &G2E |
غیر انتفاعی
|
دولت محلی |
شهروندان |
تجارت |
G2N & N2G |
G2G |
G2C & C2G |
G2C & C2G |
شکل(۲-۲)تصویریک سیستم نموداری گسترده برای مدل های دولت الکترونیک(فانگ، ۲۰۰۲)
۲-۲-۱۱- مشخصه ها و ویژگی های انواع دولت الکترونیک
جدول(۲-۱) ویژگی انواع دولت الکترونیک (فانگ، ۲۰۰۲)
مورد | اطلاعات | ارتباط آنلاین | تراکنش |
G2Cو C2G | درخواست اطلاعات ازیک کارخانه یا یک شهرونددرباره مالیات، مجوزهای تجارت و کسب وکار، دفاترثبت،قوانین، برنامههای سیاسی،مسئولیتهای اجرایی و غیره. | درخواست اطلاعات و بحث درباره پیشرفتهای مدیریتی و اجرایی و محصولات بابرقراری ارتباط با سیاستمداران ، مقامات و غیره. | ارائه آنلاین خدمات و ارسال نتایج با انتخابات الکترونیک، فراهم آوردن یک راه حل به صورت آنلاین و مشارکت آنلاین و غیره. |
G2BوB2G | در خواستهای اطلاعات ازیک کارخانه یایک شهرونددرباره مالیات، مجوزهای کسب وکار، دفاترثبت، قوانین، برنامههای تجاری، روی تجارت، مسئولیتهای اجرایی و مدیریتی و غیره. | درخواست اطلاعات و بحث دربارهی پیشرفت های اجرایی و مدیریتی برای تجارت و محصولات بابرقراری ارتباط با سیاستمداران،مقامات و غیره. | ارائه آنلاین خدمات و ارسال نتایج با تراکنش الکترونیک مربوط به حسابداری، حسابرسی الکترونیکی،تدارکات الکترونیکی، خریدالکترونیک و غیره. |
G2C | مبادله اطلاعات میان مقامات مختلف و میان سطوح مختلف سیاسی،توجه کردن به قوانین و مقررات اجرایی، ایجاد خط مشی،دادهها،پروژه هایابرنامه ها،اطلاعات زمینهای برای اتخاذ تصمیمات و غیره. | اطلاعات بین مقامات مختلف که درسطوح و ردههای مختلف هستند مبادله میشود بابحث مجامع باداشتن ارتباط درهنگام مذاکرات و اتخاذتصمیمات باداشتن تعامل با توجه به قوانین ومقررات اجرایی،پروژهها یا برنامهها و غیره. | جریان کاربین سازمانی ومبادله داده ها،مبادله خط مشی و راه حل به صورت آنلاین مدیریت اطلاعات و دانش و غیره. |
N2GوG2N | تبادل اطلاعات با توجه به قوانین اجرایی،خطمشی اجرایی، دادهها، دفاترثبت، قوانین، برنامههای سیاسی، اطلاعات زمینهای برای اتخاذ و تصمیمات و غیره. | اطلاعات بین سازمانها و آژانسهای مختلف مبادله میشودبا بحث جامع،داشتن ارتباط در مذاکرات واتخاذ تصمیمات باتعامل با توجه به قوانین مقررات اجرایی. | جریان کارفراسازمانی،ومبادلهی خطمشی و راه حل ،دادهها، مدیریت دانش و اطلاعات و غیره. |
G2E | تبادل اطلاعات با توجه به کارهاو عملکرد،خط مشی کارکنان،دادهها و توجه به مدیریت شغلی ورشدوگسترش کارمندان دولتی و غیره. | اطلاعات بین بخشها و افراد مختلف مبادله می شودبابحث جامعبابرقراری ارتباط مذاکرات واتخاذتصمیماتباتعامل باتوجه به کارها وعملکرد وغیره. | جریان کاربین فردی،وتبادل خط مشی پرسنل و راهحل،دادهها،مدیریت اطلاعات و دانش،مشارکت آنلاین و غیره. |
۲-۲-۱۲- خلاصه ای از ابتکارات جهانی دولت الکترونیک
برای دولتهای الکترونیک در سرتاسرجهان، انقلاب دیجیتالی فرصتهای جدید و بیسابقهای برای ارتقاء مجازی همهی انواع و روشهای ارائهی خدمات عمومی پیشنهاد میدهد. ازاروپا تا آسیا تا آمریکای جنوبی و حتی تاآفریقا، کشورها از روش جدیدتری برای تجارت و دادوستد با شهروندانشان استفاده میکنند و استفاده از اینترنت در سرتاسرجهان به یک صنعت رو به رشد جهت ارائه اطلاعات و خدمات دولتی تبدیل شده است(فانگ ، ۲۰۰۲).
جدول(۲-۲) خلاصه ای از ابتکارات جهانی دولت الکترونیک(فانگ ، ۲۰۰۲).
کشور | ابتکارات دولت الکترونیک |
استرالیا | تعهدات خاصی صورت گرفت تا: -همهی خدمات مفیدومشترک المنافع به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت ارائه شوند. -مرکز اطلاعات دولتی ازطریق “ادارهی مربوط به دولت آنلاین”تأسیس شود به عنوان مهمترین مرکز دسترسی به اطلاعات مربوط به خدمات دولتی. -راهاندازی سیستم پرداخت الکترونیک به عنوان روشی برای پرداخت مشترک المنافع. -راهاندازی اینترانت گسترده دولتی به منظور برقراری یک ارتباط آنلاین مطمئن و امن. |
اتریش | دولت خوددست به اقدام زده و خودرا شریک و سهیم در صنعت خصوصی می داند بهخصوص در جریان پروسه انتقال از یک جامعه خدماتی پست صنعتی به یک جامعه اطلاعاتی؛سیستم های بازیابی اطلاعات؛EDI؛[۳] سیستم آنلاین تعاملی. |
کانادا | دولت الکترونیک بحت تأثیر اصول و قواعد ذیل قرارگرفته است: -پاسخگویی به خواسته عموم برای داشتن یک دولت بهتر که بیشتر در دسترس است. -شفافسازی نقشها و مسئولیتها شامل، زمینه های دخالت، زمینههای عدم مشارکت و دخالت، زمینههای انتقال -رسیدن به یک دولت مقرون به صرفه -اطمینان از اینکه منابع به بالاترین اولویتها اختصاص یافتهاند. |
چین | پروژه دولت آنلاین ،پنج جنبه را تحت پوشش قرارمی دادکه عبارتنداز: -اولین اقدام معرفی و شناساندن نقشهای آنلاین دولت است، درواقع آگهی و اعلان این نقشها، وظایف، ساختارسازمانی، پروسهای اجرایی و قوانین و مقررات دولتها و بخشهای دولتی از طریق اینترنت میباشد. -ثانیا، اسناد دولتی، آرشیوها و پایگاههای داده به صورت آنلاین منتشرو اعلان شدند. -ثالثا، فعالیتهای روزانه بخش های دولتی به صورت آنلاین منتشرشدند که بهعنوان کانال باز فعالیتهای اجرایی تلقی می شود. -اقدام چهارم، حکومت واجرای آنلاین با استفاده از یک مرکز الکترونیک فایلها و اسناد میباشد تامیزان کارآمدی حکومت افزایش یابد. -تجارت آنلاین نیزآخرین گزینه ایست که باید به صورت آنلاین گسترش یابد. |
دانمارک | دولت الکترونیک برپایه اصول ذیل استوار است: -جامعه اطلاعاتی برای همه -تحقیق اینترنت پهن باندبرای مؤسسات تحقیقاتی. -تحقیق دهکده جهانی تحقیق -استفاده از انتشارات آنلاین -کاربردIT در شهرداری ها -بایگانی الکترونیکی -کاربردITدرشرکت های دانمارکی -انقلاب قابل انتقال -کاربردITدرآموزش وپرورش -حکومت الکترونیک و نقش ای قانونی. -IT وطرح غیرفعال عمل و اقدام |
فنلاند | دولت الکترونیک مواردزیررا گسترش می دهد: -اشتراک گذاری داده ها بین دفاترثبت ملی. -دورکاری با استفاده ازکارت هوشمند. -ارسال پیام از طریق ایمیل. -استفاده از کیوسک و اینترنت. -EDI برای بعضی کاربری ها. -خدمات و سرویسهای یک. -تجارت الکترونیک. -ارتباطات ومستندات به طورافزایش الکترونیک میشوند. |
فرانسه | -IT”وضعیت خاص ومحدودی”که داشته راپس ازشناخته شده به عنوان ابزاری ضروری برای مدرنیزه کردن وارتقاء مدیریت دولت،ازدست داده است. |
هنگ کنگ | -دولت”۲۰۰۰استراتژی دیجیتالی قرن۲۱″ خودرا منتشرکرد که نشان ازتعهد قاطع دولت دارد که بهطورمثال منجربه انطباق تجارت الکترونیک می شود هم در عقد قراردادهای تجاری داخلی و در ارائهی خدمات دولتی به مشاغل و هم به منظور برقراری ارتباط درهرمکان و هرزمان. |
ژاپن | پروژه هزارساله “دولت الکترونیک”شامل موارد ذیل است: -پروسه های مدیریتی و اجرایی آنلاین. -سیستم پایه ازقبیل احرازهویت الکترونیکی. -پایگاهشبکه. –خریدعمومی الکترونیک. -پایگاهفناوری. –بررسیهای امنیتی. |
نیوزیلند | برآن است که ازجمله کشورهایی باشدکه فعالانه ازتکنولوژی الکترونیک بهمنظورفراهم آوردن یک زندگی بهتربرای مردم،استفاده می کند. به این منظوردولت موظف است که دو اقدام زیر را انجام دهد: -ایجاد فضایی که همگان -بخش خصوصی،افرادوعموم مردم -بتوانند بیشترین استفاده را از تکنولوژی الکترونیک ببرند. -سرمایهگذاری برروی تکنولوژی الکترونیک به منظور ارتقاءروش و شیوهای که دولت به نیوزیلندیها خدمات رسانی می کند. |
سنگاپور | ابتکار “سنگاپوریک”یکی از اولین اقدامات اجرایی ومهم در زمینه نرم افزارها و شبکه های پهن باد در دنیا بود. این برنامه در واقع یک ابتکار ملی بود که سطح جدیدی از تعاملات نرم افزارها و خدمات چندرسانهای در منزل،مشاغل و مدارس سنگاپور را بوجود آورد. |
[۱]– Blake Harris,
[۲]-United Nations- American Standard Public Administration) Un/Aspa(
برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 10:49:00 ب.ظ ]
|