پایان نامه عوامل مربوط به قیمت که بر رشد و توسعه بازاریابی گردشگری در شهر شیراز |
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش
۱-۷-۱- تعاریف نظری
گردشگری[۱]:
اکبر پور(۱۳۹۲) توریسم را واژه ای متشکل از دو بخش “تور” یعنی سفر، سیاحت، مسافرت یا گردش کردن و “ایسم”، پسوندی مصطلح به معنای مکتب با طرز تفکری خاص، میداند. در واقع توریسم یعنی مکتبی که پایهی فکری ان سیاحت و جهانگردی است و توریست کسی است که به مسافرت و جهانگردی میپردازد. گردشگری یا توریسم، واژه ای فرانسوی است که از ریشهی تور گرفته شده است. تور در زبان فرانسه به معنای حرکت دورانی، عمل پیمودن، طی کردن، سیر کردن و گردش نمودن میباشد.
گردشگری شهری[۲]:
نواحی شهری به علت آنکه جاذبههای تاریخی و فرهنگی بسیار دارند غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب میشوند. شهرها معمولاً جاذبههای متنوع و بزرگی شامل موزهها، بناهای یادبود، سالنهای تئاتر، استادیومهای ورزشی، پارکها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی ومکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب میکند. به عبارت دیگر محل سکونت، سرو غذا، ارتباطات، حمل و نقل و سایر خدمات گردشگری در شهرها واقعاند که بازدیدکنندگان از مناطق اطراف شهر و خود شهر از آن استفاده میکنند (فرجزادهی اصل، ۴۱:۱۳۸۴). «گردشگری شهری، عملکرد متقابل گردشگر- میزبان و تولید فضای گردشگری در رابطه با سفر به مناطق شهری با انگیزههای متفاوت و بازدید از جاذبهها و استفاده از تسهیلات و خدمات مربوط به گردشگری است که آثار متفاوتی را بر فضا و اقتصاد شهری بر جای مینهد (پاپلی، ۱۳۸۵: ۱۹۰).
بازاریابی[۳]:
بازاریابی عبارت است از: فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها وخواسته ها ازطریق فرایند مبادله (کاتلر[۴]، ۱۹۷۵). نیازها وخواسته ها در این تعریف بیان کنندهی حالت محرومیت احساس شده در افراد هستند که با محصول / خدمت برآورده میشوند. در مورد محصول هم میتوان گفت هر چیزی که خدمتی ارائه دهد یا نیازی را برآورده سازد، میتوان محصول قلمداد کردکه شامل افراد، مکان ها، سازمان ها، خدمات وعقاید است. به عبارت دیگرمحصول عبارت است از چیزی که قادر به ارضای یک خواسته یا نیاز باشد. محصولات به هر اندازه که خواستههای مشتریان را برآورده کنند دارای ارزشند و بازاریابی نیز هنر برآورده ساختن همین نیازها از طریق محصول/خدمت است.
آمیخته بازاریابی (۷P):
آمیخته بازاریابی شامل عوامل مهم دخیل بر بازاریابی محصول/خدمت میباشد. این آمیخته از سوی اندیشمندان در دستههای گوناگونی ارائه شده است که در اینجا مدل ۷P از رای و داس[۵] (۲۰۱۱) استفاده شده که شامل عوامل محصول، قیمت، تبلیغات، مکان، افراد، محیط فیزیکی و فرآیند ارائه محصول/خدمت است. این عوامل در ادامه تشریح شدهاند:
۱-محصول: دقیقا چه محصولاتی قرار است به بازار عرضه شوند و جزئیات هر محصول چیست. همچنین امروزه خدماتی که قبل، حین و پس از فروش عرضه میشود نیز جزء محصول در نظر گرفته میشود.
۲-قیمت : قیمت هر یک از محصولات به طور دقیق چقدر می باشد (با ذکر قیمت تمام شده و لحاظ کردن مالیاتها و عوارض)
۳-ترفیع: چه نوع تبلیغاتی و با چه سطح گستردگی صورت خواهد گرفت، همچنین سیاستهای تخفیف چه خواهد بود.
۴-مکان: محصولات در چه نقاطی توزیع خواهد شد و چه سیاستی برای نفوذ در بازار در نظر گرفته شده است.
۵-افراد: افرادی که در سازمان با روند بازاریابی و فروش درگیر هستند چه آموزشهایی درباره هویت برند، محصول و سیاستهای فروش باید ببینند.
۶-فرآیندها: فرآیند فروش و تحویل محصول و یا ارائه خدمت چگونه خواهد بود.
۷- محیط فیزیکی: ظاهر محیط شرکت، انبار، دفتر فروش، ظاهر و پوشش پرسنل درگیر با مشتری و یا حتی کامیون تحویل کالا باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
بازاریابی گردشگری[۶]:
به کار گیری مفاهیم مناسب بازاریابی در راستای جذب توریسم و گردشگر در یک منطقه را بازاریابی گردشگری میگویند. بازاریابی گردشگری همجنین به فرایندی اطلاق میشود که طی آن برنامه ریزی، تبلیغات، بستر سازی، وارائه کالا و خدمات در راستای جذب گردشگر در یک منطقه خاص صورت بگیرد (موحد و همکاران، ۱۳۹۱).
[۱] Tourism
[۲] Urban Tourism
[۳] Marketing
[۴] Kotler
[۵] Rai & Das
[۶] Tourism Marketing
فروش فایل متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد در این لینک
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 05:54:00 ب.ظ ]
|