پایان نامه شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت سهامی آب گیلان |
تعریف نظری رفتار شهروندی سازمانی
از دید ارگان [۱]رفتار شهروندی سازمانی به عنوان اقدامات مثبت بخشی از کارکنان برای بهبود بهره وری و انسجام درمحیط کار ، فراتر یا ماوراء وظایف و الزامات شغلی و سازمانی تعریف شده است(Hodson ; 2002 : 70 ).
۱-۸-۴ تعریف عملیاتی رفتار شهروندی سازمانی
برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه مقاله ستتون و موسشولدر [۲](۲۰۰۲) است ، این مقاله به رفتار شهروندی بین فردی که نوع دیگری از رفتار شهروندی سازمانی است می پردازد و آن را روابطی با کیفیت بالا که شامل یک نگرانی دو جانبه و حساسیت افزوده شده ای نسبت به احتیاجات دیگران است می داند و برای آن ابعاد زیر را بیان نموده است :
- نوع دوستی : کمک به همکاران و کارکنان برای انجام وظایف در شرایط غیر معمول .
- کمک و همکاری با دیگران : کمک و همکاری با دیگران ، فعالیت هایی محتوایی است که به صورت داوطلبانه برای کمک در انجام فعالیت های وظیفه که به طور صورت رسمی است ، می باشد و شامل فعالیت هایی مانند کمک کردن به همکاران و مشتریان ، جوانمردی ، نوع دوستی می باشد
- کمک بین فردی : کمک بین فردی شامل کمک به همکاران به طور داوطلبانه در مشکلات مربوط به کار و همچنین کمک به کارمندان جدید برای حل و فصل مسائل کاری و خوشامد گویی به آنهابرای پیوستن به گروه و نشان دادن نگرانی و حسن نیت به هنگام برخورد همکاران با موقعیت های سخت.
- کمک به همکاران : شامل رفتارهای مساعد که داوطلبانه است و در هیچ شرح شغلی بیان نگردیده است. مانند کمک داوطلبانه به همکاران هنگامی که نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند یا در سر کار خود حاضر نشده اند.
- تسهیل بین فردی : تسهیل بین فردی شامل رفتارهای مقبول گرا که به تحقق هدف های سازمانی کمک می کند و متفاوت از عملکرد وظیفه ای است . تسهیل بین فردی شامل اعمال عمدی که باعث بهبود روحیه همکاری، حذف موانع عملکردی ، و یا کمک به همکاران در انجام کار وظایف و فعالیت می باشد. تسهیل بین فردی شامل طیف وسیعی از اعمال فردی است که به حفظ بافت فردی و اجتماعی مورد نیاز برای پشتیبانی موثر عملکرد کاری در محیط سازمانی کمک می کند(& Mossholder ; ۲۰۰۲ : ۲۵۵ ; Settoon ).
رفتار شهروندی بین فردی در این مقاله دارای دو شاخص می باشد : تمرکز شخصی و تمرکز وظیفه ای ، از آنجا که تمرکز وظیفه ای در پرسشنامه این پژوهش مورد تأکید است به توضیح آن می پردازیم . تمرکز وظیفه ای رفتار شهروندی بین فردی هستند که ، بر پایه وظایف اند و شامل دقت در مسائل مرتبط کاری هستند که کمتر ماهیت شخصی دارد و مرتبط با مسائل سازمانی اند . تمرکز وظیفه ای شامل رفتارهایی مانند ارائه مشاوره مربوط به کار ، ارائه دیدگاه های جدید در مسائل کاری ، تهیه کردن اطلاعات واقعی ، یاری مستقیم و با فرض مسئولیت برای حل کردن مشکلات است Mossholder ; ۲۰۰۲ : ۲۵۶) & Settoon ).
آیتم های پرسشنامه این پایان نامه از شماره ۲۸-۲۳ برگرفته از سوالات مربوط به تمرکز وظیفه ای پرسشنامه ستتون و موسشولدر Mossholder ; ۲۰۰۲ : ۲۶۰) & Settoon ) می باشد که در طیف لیکرت ۵ نقطه ای از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم سنجیده می شود .
۱-۹ تعریف نظری و عملیاتی متغیر های میانجی
۱-۹-۱ تعریف نظری تعهد سازمانی
پورتر[۳] ( ۱۹۷۴) تعهد را به عنوان قدرت تعلق و درگیری فرد با سازمان تعریف کرده است ، پورتر اظهار داشت که یک فرد بسیار متعهد به میل خود به اهداف و ارزش های سازمان معتقد است و تلاش قابل توجهی به عنوان نماینده ای از سازمان انجام می دهد و به شدت میل به باقی ماندن به عنوان عضوی از سازمان دارد ۵) Cho ; ۲۰۱۳ : ) .
۱-۹-۲ تعریف عملیاتی تعهد سازمانی
برای سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه مقاله جاورسکی و کوهلی [۴](۱۹۹۳) که فقط یک سوال آن در
این پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته است و پرسشنامه مقاله مودای[۵] و همکاران ( ۱۹۷۹) استفاده شده است.
که در این مقاله تعهدسازمانی به عنوان نگرش شغلی در بر گیرنده مواردی ب می باشد:
- اعتقاد و قبول اهداف و ارزش های سازمان
- تمایل به اعمال تلاش قابل توجه به عنوان نماینده ای از سازمان
- تمایل قوی به حفظ عضویت در سازمان Mowday ; Steers ; Porter ; 1979 : 226) ).
آیتم های پرسشنامه این پایان نامه از شماره های ۱۲-۱۱-۱۰-۸ برگرفته از سوالات پرسشنامه مقاله مودای و همکاران Mowday et al. ; 1979 : 228) ) می باشد و شماره ۹ مربوط به سوالات پرسشنامه مقاله جاورسکی و کوهلی Jaworski & kohli ; 1993: ۶۸) ) می باشد که در طیف لیکرت ۵ نقطه ای از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم سنجیده می شود .
۱-۹-۳ تعریف نظری تعهد به کیفیت خدمات
پسی و روزنتال [۶] تعهد به کیفیت خدمات را به عنوان تمایل طبیعی کارکنان خدماتی برای درگیر شدن در پیشرفت های متداوم و اجرای تلاش هایی در انجام شغلشان که بتواند به مشتریان سود برساند توصیف می کنند Elmadag ; Ellinger ; Franke ; ۲۰۰۸ : ۹۵ ) (. هارتلین و فرل [۷]( ۱۹۹۶) تعهد مدیریت به کیفیت خدمات را به عنوان خواست موثر مدیر برای بهبود بخشیدن کیفیت خدمات هر واحد تعریف کرده است Babakus ; Yavas ; Karatepe ; Avci ; ۲۰۰۳ : ۲۷۴ )) .
۱۳ – Organ
۱۴ – Settoon & Mossholder
۱۵ – Porter
۱۶ – Jaworski & Kohli
۱۷ – Mowday
۱۸ – Peccei & Rosenthal
۱۹ – Hartline & Ferrell
برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 04:34:00 ب.ظ ]
|