پایان نامه سنجش رابطه بین رضایت و واکنشهای رفتاری |
گردشگری تجاری[۱]
مهمترین مسافرتهایی که تحت این عنوان صورت میگیرد عبارتند از سفرهایی که افراد برای شرکت در بازارهای مکاره، نمایشگاههای کالا و صنایع و یا سرکشی و بازدید از تاسیسات کارخانهها و نظایر آنها مینمایند. معمولا در مسافرتهای بازرگانی محل اقامت اختیاری نیست و هزینه این قبیل مسافرتها به عهده شرکتهای تجاری است (رضوانی،۱۳۷۹،ص۲۰).
علیرغم تصور ما مبنی بر جدید بودن این نوع گردشگری، پیشینه آن به سالیان بسیار دور بازگشته و از قدیمیترین اشکال گردشگری به حساب میآید و فقط نوع آن در طول زمان تغییر یافته است و امروزه موارد زیر را نیز شامل میشود:
– بازدید از مشتریان بالقوه توسط فروشندگان که مسافران تجاری نیز به آنها میگویند.
– ارسال کالا برای مشتریان(مهندسین مشاور شهر و خانه ،۱۳۷۸،ص۴۲).
۲-۳-۴) سفر به روستاها[۲]
اصولا بازار گردشها و مسافرتها در مناطق شهری و پیشرفته توسعه مییابد. بسیاری از ساکنان این مناطق پیشرفته میخواهند از این محیط بسیار تصنعی و متجدد فرار کنند و به مناطق کمتر توسعه یافته و بی آلایش پناه ببرند. اینها به گردش یا سفر به مناطق روستایی میروند. به زحمت میتوان به صورتی دقیق مشخص کرد که چه تعدادی به این گونه گردشها یا مسافرتها میروند (وای گی،۱۳۷۷،ص۱۸۱).
نمونه گردش یا مسافرت به مناطق روستایی سفرهایی است که مردم به مناطق کشاورزی میروند و این مسافرت را میتوان در اروپا مشاهده کرد. برای مثال در اتریش بیش از ۲۱ هزار مزرعه وجود دارد که در آنها حدود ۱۰۹ هزار اتاق برای کسانی که در سال ۱۹۹۴ به تفریح یا تماشای این مکانها میرفتند اختصاص یافته بود. یکی از ویژگیهای عمده این گونه سفرها یا گردشها تجربهای است که افراد در محیط کاملا متفاوت به دست میآورند و میبینند که شیوه زندگی افرادی که در آن مکانها زندگی میکنند تا چه اندازه با زندگی در شهرهای امروزی متفاوت است. به سبب همین ویژگیها است که مشخصات محیطی مقصد برای مسافر اهمیت زیادی دارد. گردش یا سفر به قصد دیدن از مناطق روستایی یا با هدف فرهنگی یا حادثهجویی به عنوان بخشهایی از این صنعت به حساب میآیند که دوام و بقا و ثبات این صنعت را در آینده تضمین میکند (وای گی،۱۳۷۷،ص۱۸۲).
۲-۳-۵) گردشگری مذهبی و زیارتی[۳]
این نوع از گردشگری یکی از رایجترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است. جاذبههای مذهبی، زیارتگاهها و اماکن مقدسه هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جلب میکنند. تاسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانهها و زائرسراها با توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی و عقیدتی گردشگران دارای ویژگیهای خاص خود است که در هر کشوری از تنوع بسیار زیادی برخوردار است ( رضوانی،۱۳۷۷،ص۱۹).
[۱] Commercial Tourism
[۲] Rural Tourism
[۳] Religious Tourism
فروش فایل متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد در این لینک
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 05:25:00 ب.ظ ]
|