پایان نامه تشخیص معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی |
. تاریخچه تولید ناب
سیر تحولات صنعتی جهان نشان می دهد اولین انقلاب تولیدی جهان در قرن نوزدهم توسط کشورهای اروپائی با عنوان تولید دستی[۱] در صنعت خودروسازی به منصه ظهور رسید. این نظام تولید که چگونگی کارکرد آن از نام آن پیداست در قالب مشخصات زیر به تولید می پرداخت.
- وجود نیروی کاری که در طراحی، ماشین کاری و اندازه کردن مهارت بسیار داشت. اکثریت کارگران از طریق شاگردی، مجموعه کاملی از مهارتهای دستی را کسب کرده بودند و بسیاری از انان امید داشتند که روزی کارگاهی برای خود داشته باشند و به طور مستقل با شرکتهای مونتاژ قرارداد ببندند.
- وجود سازماندهی بسیار غیرمتمرکز؛ اگرچه همگان در یک شهر جمع شده بودند، اکثر قطعات و بیشتر طراحی خودروها از کارگاههای کوچک بیرون می آمد. مالک یا مدیر شرکت مونتاژ، سیستم را به وسیله ارتباط مستقیم با مشتریها، کارکنان و عرضه کننده ها هماهنگ می کرد.
- به کارگیری ابزارآلات ماشینی چندکاره برای انجام کارهایی نظیر مته کاری، سنگ زنی و دیگر عملیاتی که بایست بر روی چوب یا فلز صورت می گرفت.
- حجم بسیار پایین تولید؛ رقمی حدود ۱۰۰۰ اتومبیل یا کمتر در سال که تعداد کمی از آنها (۵۰ یا کمتر) بر اساس طراحی واحدی ساخته می شوند و حتی در بین آن تعداد کم، هیچ دو محصولی عیناً مانند هم درنمی آمد، چراکه تکنیکهای دستی به ناگزیر محصولات متفاوتی تولید می کنند.
یک تولیدگر دستی از کارگران بسیار ماهر و ابزارهای ساده اما انعطافپذیر استفاده مینماید تا دقیقا انچه را بسازد که مشتری میخواهد ؛ یعنی یک واحد در یک زمان .
از ضعفهای تولید دستی این است که قیمت محصول بالا بوده و در صورت افزایش حجم تولید ، قیمت پایین نمیآید . (امروزه در مورد ماهوارهها و سفینههای فضایی که برجستهترین تولیدات دستی هستند همین مشکل به چشم میخورد) . از مشکلات دیگر تولیدکنندگان دستی این است که معمولا فاقد آن سرمایه مالی و انسانی کافی هستند که به دنبال نوآوریها و پیشرفتهای اساسی باشند چرا که پیشرفت واقعی در دانش فنی مستلزم تحقیق و پژوهش سازمان یافته است .(Pool & Wijngaard & Zee, 2010)
پس از جنگ جهانی اول، هنری فورد و آلفرد اسلون مدیر جنرال موتورز تولیدات صنعتی جهان را از قرون تولید دستی که شرکتهای اروپایی رواج داده بودند به درآوردند و به عصر تولید انبوه[۲] کشاندند. در این زمان بود که هنری فورد راهی یافت تا بر مشکلات ذاتی تولید دستی غلبه کند. تکنیکهای جدید فورد قادر بود در حالی که بر کنترل کیفی می افزود، قیمتها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هنری فورد سیستم ابداعی خود را تولید انبوه نام نهاد(Womack & Colleagues,1990). سپس راهی که فورد آغاز کرده بود اسلون ادامه داد و تولید انبوه را به اوج دوران شکوفایی رسانید. در نتیجه، ایالات متحده آمریکا خیلی زود بر اقتصاد جهانی تفوق یافت. تفوقی که تا نیم قرن بعد به طول انجامید. ویژگی های اصلی این نظام تولید عبات بودند از:
- خط مونتاژ متحرک
- قابلیت تعویض کامل قطعات
- راحتی اتصال قطعات مختلف به یکدیگر
- کاهش زمان چرخه کاری
- امکان تعویض پذیری کارگران
- خلق افراد جدیدی مانند تعمیرکاران و مهندسان صنایع
- کاهش زمان راه اندازی ماشین آلات
کلید تولید انبوه، چنانکه بسیاری می انگارند، خط متحرک و پیوسته مونتاژ نبود. بلکه قابلیت تعویض کامل قطعات و راحتی اتصال قطعات مختلف به یکدیگر بود. در واقع همین نوآوری در تولید بود که وجود خط مونتاژ را ممکن کرد. در مجموع مزیتهایی که فورد را از رقیبانش متمایز می کرد عبارت بود از تعویض پذیری قطعات و سادگی و آسانی مونتاژ کردن آنها.
در بهار ۱۹۵۰، یک مهندس جوان ژاپنی به نام آی جی تویودا راهی سفر سه ماهه ای به دیترویت شد تا کارخانه روژ فورد را بررسی کند.
۱٫Craft Production
۱٫Mass Production
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 02:21:00 ق.ظ ]
|