ارزیابی عملکرد و روشهای نوین

تعیین اهداف استراتژیک عملکرد ، سنجش عملکرد ، جمع آوری و آنالیز داده های عملکرد سازمان با رویکردی سیستماتیک و با در نظر گرفتن همه جوانب از اصول موفقیت سازمان ها می باشد . در اینجا به برخی از روشهای نوین مطرح شده در سالهای اخیر اشاره می شود .

روشهای نوین ارزیابی عملکرد در بسیاری از شرکتها در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از :

۲-۳-۱  مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ( EFQM)

مدل تعالی EFQM یک چهارچوب غیر تجویزی است که برپایه نه معیار استوار است . پنج معیار در رابطه رویکر هایی است که ایجاد کننده توانمندی ها و قابلیت های مورد نیاز شرکت ها می باشند و به همین دلیل تحت عنوان «توانمند سازها » نام گذاری شده اند. این معیارها عبارتند از:۱- رهبری ۲- خط مشی و راهکار ۳- کارکنان ۴- شراکت ها و منابع ۵- فرآیند ها. چهار معیار دیگر مربوط به بررسی نتایج حاصل از به کارگیری رویکردها در سازمان هاست که در کل تحت عنوان «نتایج» مورد استفاده قرار می گیرد. این چهار معیار نیز عبارتند از: ۱- نتایج مشتری ۲- نتایج کارکنان ۳- نتایج جامعه ۴- نتایج کلیدی عملکرد. در واقع پنج معیار اول آنچه را در سازمان ها کشت شده بررسی می کند و چهار معیار دوم آنچه را که سازمان درو می کند را مورد مداقه قرار می دهد.(عالم تبریز،اکبر و محمدرحیمی، علیرضا، ۱۳۸۸،ص۵۷۵)

جدول ۱-۲ مقایسه نقاط ضعف و قوت مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) را نشان می دهد :(داریانی, محمدعلی و رفیع زاده, علاءالدین, ۱۳۸۶)

 

جدول ۲‑۱:مقایسه نقاط ضعف و قوت مدل EFQM

نقاط قوت نقاط ضعف

·         ایجاد یک سیستم صحت سنجی فرآیند ها

·         توانا کردن سازمان در الگو برداری از سازمان های موفق

·         داشتن اصول تعریف شده

·         توجه به مشتری مداری

·         نگاه جامع به ذینفعان

·         نگاه جامع تر به معیار ها و زیر معیار ها

·         انعطاف پذیری بالا

·         ساخنار مناسب جهت ارزیابی نتایج سازمان

·   دشوار بودن جمع آوری اطلاعات ، ارزیابی و امتیاز دهی

·   زمان بر بودن به تمرکز زیاد

·   عدم وجود تجربه و تحلیل علت و معلولی

·   درگیر کردن بیش از حد سازمان

 

 

۲-۳-۲ مدل کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد ( SCR&PI)

کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد عبارت است از جریان شناسایی حوزه های ناکارآمد و نیازمند بهبود در یک سازمان و سپس حذف عدم کارآیی ها ، حذف ضایعات و بهبود همه جانبه در عملیات و زنجیره ایجاد ارزش سازمان . این روش رویکردی است که مدیریت را قادر می سازد تا از منابع در اختیار در جهت نیل به اهداف خود ، استفاده بهینه نماید . هچنین این روش به مفهوم هدف دار بودن ، مؤثر بودن و بلند مدت بودن فعالیت های کاهش هزینه و بهبود عملکرد است .

جدول ۲-۲ نقاط ضعف و قوت مدل کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد (SCR&PI) را بیان می نماید : (داریانی, محمدعلی و رفیع زاده, علاءالدین, ۱۳۸۶)

 

جدول۲‑۲:مقایسه نقاط ضعف و قوت مدل SCR & PI

نقاط قوت نقاط ضعف

·         درک آسان و ساده بودن آن

·         مورد توجه مدیران به دلیل کاهش هزینه ها

·         اجرای آسان تر مدل

·         کوتاه بودن زمان اجرا

·         تمرکز بر حوزه های کلیدی و هزینه ها

·         جامع نبودن حوزه های تعریف شده

·         عدم وجود سیستم امتیاز دهی

·         نیاز به سیسیتم های دقیق هزینه یابی

·         عدم توجه به مشتری مداری

·         تاکید بر اثر بخشی و عدم بررسی عمیق

 

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...