پایان نامه تجزیه و تحلیل مدل ارائه شده در خصوص شناسایی عوامل موثر بر ارتقا بازاریابی |
- محصول:
عبارت است از ترکیب خدمات و سرویس که یک شرکت به مشتری برای خرید پیشنهاد میشود. بنابراین ترکیب خدمت/ محصول برای تصویر یک شرکت یا عملکرد بازاریابی حیاتی است. در گردشگری این خدمات هستند که نقش اصلی را در تجربه کیفی اوقات فراغت بازی میکنند، که این تجربه اغلب در میان افراد مختلف متفاوت میباشد. یک تجربه کیفی از سوی یک گردشگر اسکی باز ممکن است شامل یک پیست اسکی با شیب متناسب و خلوت باشد؛ در حالیکه برای گردشگر دیگر شامل یک رستوران خوب و امکان مناسب و روابط اجتماعی مطلوب باشد. چنین تصمیم گیریهایی در مورد تسهیلات، برنامههای سفر و خدمات مورد نیاز بایستی براساس شناخت نیازها و خواستههای بازارهای مختلف هدف صورت گیرد. به تبع آن ایجاد کالاها / خدمات بدون برآورد نیازهای مصرف کنندگان آن سود پایداری را برای تولید کننده آن در بر نخواهد داشت.
فعالیتهای گوناگون گردشگری بایستی به فرآورده ها و خدمات خود به صورت واقعی نگاه کنند. بدین ترتیب که توجه داشته باشند، فرآورده ها و خدمات ارائه شده به منظور تمرکز بر کیفیت تجربی مورد نیاز مشتریان، و همچنین تجهیزات، برنامه ها و خدماتی که تأمین کننده نیازهای آنان میباشد تولید میشوند؛ و نه صرفاً نیازهای اولیه انسان که غذا، پوشاک و سرپناه میباشد. به همین دلیل تولید خدمات گردشگری مبتنی بر ایجاد امکانات و تجهیزاتی است که فرآورده نهایی آن موجب رضایت مصرف کننده یا بازدیدکننده را فراهم نماید. برای مثال، زمینهایی که برای برپا کردن اقامتگاههای تفریحی ایجاد میشوند نمیتوانند جهت پارکینگ اتومبیل ها یا قایق ها منظور گردند. زیرا که تجربیات حاصل از آن برای مصرف کنندگان تأمین کننده نیازها و اهداف آنان نخواهد بود.
در نهایت میتوان گفت که محصول گردشگری نه تنها با کالاها و محصولات فیزیکی، بلکه با سایر خدمات نیز تفاوتهایی دارند. بهعبارت دیگر در مرحله نخست این محصول در یک دوره زمانی و طی مراحل مختلف تجربه میشود؛ در مرحله دم این محصول برای گردشگران پرمخاطره است و در مرحله سوم بخشی از این محصول مبتنی بر امیال شخصی گردشگران از جمله رهایی از فشارهای زندگی و…. است. همچنین محصول گردشگری دارای قابلیتهای بهرهبرداری دوگانه است. یعنی این محصولات فقط مورد استفاده گردشگران غیربومی قرار نمیگیرد بلکه افراد بومی نیز از آن استفاده میکنند (ژانگ و همکاران[۱]، ۲۰۰۹).
- مکان:
مکان جایی است که مشتری قادر باشد در آن محصول عرضه شده را مصرف نماید. به عبارت دیگر، مکان یا محل عبارت از محلی است که مشتری وجه کالا یا خدمت گردشگری را میپردازد. روابط مهمان نوازی و مهمانداری در تأمین محل مناسب برای عرضه خدمات گردشگری حائز اهمیت میباشد. این شامل طرز تفکر مشتری مداری از سوی صاحبان، مدیران و نیز کارکنان خدمات گردشگری میباشد. چنانچه صاحب تشکیلات گردشگری یا مدیر آن نسبت به مشتری توجه کافی نداشته باشد، کم تر احتمال میرود که کارکنان زیردست او نیز این توجه را داشته باشند. همچنانکه روشهای توزیع نیز متحول شده اند، و سریعتر، پیشرفته تر و گسترده تر از گذشته انجــام میشوند، مدیران و بازاریابان خدمات گردشگری بایستی به رفاه مشتریان در هنگام دریافت خدمات توجه نمایند. برای مثال به مکان عرضه، دسترسی، سرعت ارائه خدمات، زمان فروش خدمات و نیز موجودی خدمات توجه زیادی داشته باشند، چنانکه در مورد کالاها نیز همین تفکر وجود دارد.
بسیاری از فعالیتهای خدمات مسافرتی و جوامع گردشگری در شناخت نقش خود در بهینه سازی شرایط سفر به ناحیه خود و خروج از آن دچار اشتباه میشوند. حال آنکه فعالیت توزیع خدمات فراتر از مرزها و محدودیتهای مکانی یک عرضه کننده خدمات گردشگری است. یک تجربه نامطلوب در هنگام ورود یا خروج از یک مکان گردشگری میتواند تأثیر کاملاً متفاوتی را در بازدیدکنندگان ایجاد نماید. برای جلوگیری از این آثار نامطلوب میتوان از تمهیدات زیر استفاده نمود و تا حدود زیادی بر شرایط نامطلوب غلبه کرد:
- تهیه نقشه ها و مسیرهای گوناگون.
- تهیه زمان تقریبی مسافرت و طول مسافت ها از مقاصد مختلف.
- تهیه و ارائه مسیرهای مسافرتی و منظره ای.
- شناسایی جاذبه ها و تجهیزات پشتیبانی در طول مسیرهای مسافرتی مختلف.
- آگاه کردن مشتریان بالقوه از گزینههای حمل و نقل به ناحیه مورد نظر مانند، هواپیما و راه آهن، و غیره.
[۱] Zhang et al
فروش فایل متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد در این لینک
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 05:40:00 ب.ظ ]
|