پایان نامه تأثیر اندازه شرکت در اجرای کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی آنها |
ارزیابی متوازن نسل دوم
ابداع کنندگان ارزیابی متوازن در دومین مقاله خود در سال ۱۹۹۳ ، ارزیابی متوازن را نه فقط به عنوان یک سیستم انداز گیری ، بلکه به عنوان یک سیستم مدیریتی عنوان کرده و برنقش چشم انداز، مأموریت و استراتژی سازمان در آن تأکید کردند . (۲۰۰۱Rigby, D.K,)
آنها بیان داشتند که بسیاری از شرکتها از تعداد زیادی سنجه های عملیاتی برای فعالیتها استفاده می کنند ، اما این سنجه ها از پایین به بالا[۱] هستند و از نیاز های موردی نشأت گرفته اند . سنجه های ارزیابی متوازن بر اهداف استراتژیک سازمان و نیاز های رقابتی آن استوار می باشند. ملزم کردن مدیران به انتخاب تعداد محدودی از سنجه های کلیدی هریک از چهار منظر ، ارزیابی متوازن ، به تمرکز روی چشم انداز استراتژیک کمک می کند . بدین ترتیب چهارچوب ارزیابی متوازن ارائه شد، که ارتباط اندازه گیری با استراتژی در آن در نظر گرفته شده و در واقع تکامل یافته ارزیابی متوازن اولیه را نشان می دهد .
عوامل کلیدی موفقیت کدامند؟
|
مقادیر کلیدی کدامند ؟
|
بیانیه چشم انداز تعریف کسب و کار بیانیه مأموریت بیانیه چشم انداز |
برای سهامدارانمان منظر مالی |
برای مشتریانم منظر مشتری |
در فرآیندهای داخلی منظر داخلی |
در توانایی برای نو آوری و رشد منظر نوآوری و رشد |
———— | ———— | ———— | ———— |
———— | ———– | ———— | ———— |
کارت امتیازی متوازن |
شکل۲‑۲: نسل دوم ارزیابی متوازن (۲۰۰۱، Rig by)
۲-۳-۵-۳ ارزیابی متوازن نسل سوم
کاپلان و نورتن ، در سال ۱۹۹۶ ، شکل توسعه یافته تری از ارزیابی متوازن را بعنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک در مقاله ای تحت عنوان «استفاده از ارزیابی متوازن به عنوان سیستم مدیریت استراتژیک » (b1996 Kaplan, R, & Norton, D.P,)و پس از آن در کتابی به عنوان «ارزیابی متوازن : ترجمه استراتژیها به اقدامات» ارائه کردند .
آنان عنوان کردند که ، در بررسی هایشان ، شرکتهایی را مشاهده کرده اند که از تصویر اولیه در مورد ارزیابی متوازن فراتر رفته اند و ارزشهای آن را به عنوان اساسی سیستمهای مدیریت استراتژیک جدید کشف نموده اند . با استفاده از این ایده ، یک مشکل اساسی سیستمهای مدیریت استراتژیک سنتی که ناتوانی در برقراری ارتباط بین استراتژیهای طولانی مدت شرکت و اقدامات کوتاه مدت آن می باشد ، برطرف می گردد. با استفاده از روش ارزیابی متوازن ، مدیران دیگر مجبور نیستند سنجه های مالی را به عنوان تنها معیار عملکرد شرکت در نظر بگیرند . روش ارزیابی متوازن به آنها اجازه می دهد که با استفاده از چهار فرآیند مدیریتی ، اهداف استراتژیک بلند مدت را به اقدامات کوتاه مدت مرتبط سازند . (b 1996Kaplan, R, & Norton, D.P,)
این چهار فرآیند عبارتند از :
۱- ترجمه چشم انداز [۲]
۲- ارتباط و برقراری رابطه [۳]
۳- برنامه ریزی کسب و کار [۴]
۴- اخذ بازخورد و یادگیری [۵]
در ادامه به توضیح هر یک از این فرآیند ها خواهیم پرداخت .
کارت امتیازی متوازن |
ارتباط و برقراری رابطه – گفتگو و تعلیم – هدف گذاری – مرتبط سازی پاداش |
ترجمه چشم انداز
– شفاف سازی چشم انداز – اگاه سازی |
اخذ بازخورد و یادگیری – تشریح چشم انداز استراتژیک – تامین بازخورد استراتژیک – تسهیل بازنگری استراتژی و یادگیری |
برنامه ریزی کسب و کار – هدف گذاری (targets) -هماهنگ کردن برنامه استراتژیک – تخصیص منابع |
شکل۲‑۳ : چهارچوب فرآیند مدیریت استراتژیک (kaplan and norton ,1996b) |
فرآیند اول – ترجمه چشم انداز
به مدیران کمک می کند تا درباره چشم انداز و استراتژیهای سازمان یک توافق عمومی ایجاد نمایند . برخلاف آنچه در سطح بالای سازمان وجود دارد ، عبارت های تأمین کننده رتبه اول یا سازمان مترقی در چشم انداز بسادگی قابل ترجمه به عبارت عملیاتی که رهنمود های مفید برای عمل در سطح پایین ایجاد کنند ، نمی باشند . این بیانیه ها باید بصورت یک مجموعه یکپارچه از اهداف و معیار های اندازه گیری که مورد توافق همه مدیران ارشد قرارگرفته باشند ، بیان شوند .
فرآیند دوم – ارتباط و برقراری رابطه
به مدیران اجازه می دهد که درباره استراتژی شان با سطوح بالا و پایین سازمان گفتگو کنند و آن را به اهداف واحد های سازمانی و افراد مرتبط سازند . ارزیابی متوازن راهی در اختیار مدیران قرارمی دهد که مطمئن شوند همه سطوح سازمان استراتژی بلند مدت را درک می کنند و اهداف واحد و همچنین اهداف فردی با آن هم جهت و متعادل هستند .
فرایند سوم – برنامه ریزی کسب و کار
شرکتها را قادرمی سازد که برنامه های کسب و کار و برنامه های مالی را با هم متوازن نمایند. امروزه تقریباً همه شرکتها ، در حال پیاده سازی برنامه های تغییر متنوعی هستند که هر یک بر سر کسب زمان ، انرژی و منابع مدیریت ارشد رقابت می کنند . مدیران معمولا تجمیع این برنامه های مختلف را برای دستیابی به اهداف استراتژیک مشکل می یابند ؛ موقعیتی که منجر به عدم موافقت مکرر با نتایج برنامه ها می شود . اما هنگامیکه مدیران از مجموع اهداف متعالی برای سنجه های ارزیابی متوازن بعنوان پایه ای برای تخصیص منابع و تعیین اولویت ها استفاده می کنند ، می توانند فقط برنامه هایی ، که آنها با به سوی اهداف استراتژیک بلند مدت سوق می دهد ، اتخاذ نمایند .
[۱] -Bottom-up
[۲] – Translating the vision
[۳] -Communicating and linking
[۴] – Business planning
[۵] -Feedback and learning
برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 05:03:00 ب.ظ ]
|