پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی |
دانشکدهی علوم انسانی
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
عنوان:
بررسی گونهی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطرههای پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی
استاد راهنما:
دکتر ناصر رحیمی
استاد مشاور:
دکتر قدسیه رضوانیان
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
گونههای ادبی همواره در خود ظرفیت تغییر، ترکیب و پیدایی گونههای تازه را دارند. یکی از این گونهها «خاطره-داستان» است.
خاطرهنویسی، در مطالعات متأخر روایتشناسی مورد توجه و بررسی واقع شده است که حاصل رویکرد نوین انسان به خود و جایگاهش در نظام هستی است. خاطره، اموری را گویند که بر شخص گذشته است و آثاری از آن در ذهن مانده است، گذشتههای آدم، وقایع گذشته که شخص آن را دیده یا شنیده است. منظور از خاطره به عنوان یک ژانر یا گونهی ادبی، وقتی میتواند معنا یابد که آن خاطره به صورت مکتوب درآمده باشد و ویژگیهای یک اثر ادبی را در خود جای دهد. داستان یا نوول، اثری است روایی به نثر که مبتنی بر خیال است. ترکیب و تلفیقِ خاطره و داستان سبب آفرینش نوعی خاص از ادبیات گردیده است.
این مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی دو اثر گلی ترقی«خاطرههای پراکنده و دو دنیا» میپردازد. گلی ترقی از جمله نویسندگانی است که از تلفیق این دو ژانر «خاطره-داستان» بهره برده است. آثار او را نمیتوان جداگانه خاطره یا داستان نامید، بلکه کاملاً ترکیبی از خاطره-داستان است. عناصری مانند: جزئینگری، صمیمت زبان، راوی اول شخص، عینیتگرایی، توصیف دقیق مکان و زمان بیشتر به خاطرهنگاری پهلو میزند و عناصری مانند: تکگویی درونی، سیال ذهن، توصیفهای ادبی، تعلیق و هول و ولا وکشمکش، متن را به داستان مانند میکند. بنابراین ژانر غالب بر روایتهای ترقی، داستان است که تاروپود آن را خاطره تشکیل میدهد؛ یعنی گلیترقی با استفاده از خاطرههای کودکی و گذشتهاش به قصهگویی پرداخته است.
واژههای کلیدی: روایتشناسی، داستان، خاطره، خاطره-داستان، خاطرههای پراکنده و دودنیا، گلی ترقی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-4. پرسش اصلی تحقیق (پرسش آغازین) 6
1-7. استفاده کنندگان از نتایج تحقیق.. 6
2-1-2-1-1. ویژگیهای مدرنیسم از لحاظ ادبی.. 12
2-1-2-1-2. مدرنیسم در ایران. 13
2-1-3-1-1. پیرنگ در داستان مدرن. 14
2-1-3-2. شخصیت و شخصیتپردازی.. 15
2-1-3-3-2. منِ قهرمان (اول شخص درگیر) 23
2-1-3-3-2. منِ شاهد (اول شخص ناظر) 23
2-1-3-3-5. تفاوت حدیث نفس با تکگویی درونی.. 24
2-1-3-3-6. تکگویی درونی مستقیم و غیرمستقیم. 24
2-1-3-3-7. جریان سیال ذهن.. 25
2-1-3-3-9. زمان و جریان سیال ذهن.. 26
2-1-3-3-10-1. تداعی القایی یا مقید. 27
2-1-3-3-10-2-1. تداعی معانی.. 27
2-1-3-4. واقعیت داستانی یا روایت واقعیت.. 27
2-1-3-11. مؤلفهی زمان روایت.. 32
2-1-3-11-1-1. نظم و ترتیب.. 33
2-2-1. زندگینامه خودنوشت(اتوبیوگرافی) 35
2-2-3. زندگینامه داستانی.. 37
2-2-4. تفاوت و شباهت زندگینامه و داستان. 38
2-2-5. خصوصیات زندگینامه داستانی.. 39
2-2-6. تاریخ، داستان، خاطره و زندگینامه. 40
2-2-6-3. حقیقتمانندی در تاریخ و داستان. 41
2-2-6-4. تفاوت تاریخ و داستان. 42
2-2-8-1. اصطلاح و ریشه واژه خاطره 45
2-2-8-5. پیشینه خاطره نویسی.. 49
2-2-8-8. علل رویآوری به خاطرهنویسی.. 54
2-2-8-11. شباهت و تفاوت خاطره و داستان. 55
2-2-8-11-2. روایت خلاقه یا مستند. 58
2-2-8-11-3. شخصیت یا شخصیتپردازی؟. 58
فصل سوم: نگاهی به زندگی و آثار گلی ترقی
3-2-1. درباره خاطرههای پراکنده 63
3-3. ویژگیهای داستانهای ترقی.. 66
…
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-01-11] [ 07:04:00 ق.ظ ]
|