موسسه آموزش عالی امیر المومنین (ع)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

گروه: کلام شیعه

 

عنوان

بررسی و نقد آیات ابتلاء، مباهله، و صادقین در کتاب تفسیر المنار رشید رضا

 

استاد راهنما

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم رشیدپور

 

استاد مشاور

حجت الاسلام و المسلمین محمد انصاری

مرداد 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده پایان‌نامه:

در میان آیاتی که بر مبحث امامت دلالت دارند، آیه ابتلاء ناظر به امامت عامه و آیات مباهله و صادقین دلالت به امامت و برتری اهل بیت پیامبر اکرمk بر دیگران دارند.در آیه ابتلاء، عمده بحث بر سر جمله «قال انی جاعلک للناس اماما» است که نتیجه ابتلای حضرت ابراهیمj و اعطای مقام بالاتری از نبوت است. ولی رشیدرضا این جمله را جدای از ما قبل تفسیر کرده و امامت را همان نبوت و رسالت می داند، که با توجه به سیاق آیه و برخی روایات، حرف او رد شده است. آیه دیگر، آیه مباهله است، پیامبر اکرمk در روز مباهله در حالی که دست امام حسنj و امام حسینjرا به دست داشت و امیرالمومنینj و حضرت زهراh همراه ایشان بودند، برای مباهله با نصارای نجران حاضر شدند. این اقدام، بر اساس روایات شیعه و اهل سنت بر برتری امام علیj و اهل بیتb اشاره دارد. در مقابل اکثریت اندیشمندان اهل سنت که با نظریه شیعه در تطبیق آیه موافقند، برخی مثل رشیدرضا، در روایات و انطباق آنها تلاش در جهت تحریفشان نموده اند. علمای شیعه در ذیل این آیه شریفه به دو شیوه استدلال کرده اند: اول اینکه نفس پیامبرk بودن به معنای حقیقی غیر ممکن است، پس معنای مجازی آن یعنی تساوی در تمامی شئونات است، و مقصود مساوات در تمامی جهات بجز نبوت است، (مانند: عصمت، أولی بالمومنین و…). دلیل دیگر این است که به وسیله اثبات افضلیت توسط این آیه صغرای استدلال عقلی فراهم می شود که کبرای آن قبح تقدم مفضول بر افضل است. در آیه صادقین عمده استدلال بوسیله آن بر لفظ «صادقین» و لزوم اتباع از آن است. کلمه «صدق» در اصل به معنای مطابقت گفتار و یا خبر، با خارج است و مجازا در اعتقاد و عزم و اراده و عمل نیز استعمال شده است. در این آیه مقصود از صدق، معنای مجازی و وسیع آن است، نه معنای لغوی و خاص آن. صاحب المنار در تفسیر آیه از کنار آن به سادگی عبور نموده و با عام دانستن معنای صادقین در آیه، از روایتهای مختلفی که از طرق شیعه و اهل سنت، در تطبیق صادقین به امام علیj و امامان شیعه وارد شده، چشم پوشی کرده است. ولی مفسران شیعه «صادقین» در آیه را به دو دلیل، حمل بر امیرالمومنینj کرده اند: یکی معیت و همراهی با آنها و دیگری اطلاق در دستور به تبعیت از ایشان.

واژگان کلیدی: آیه ابتلاء. مباهله. صادقین. تفسیر المنار. رشیدرضا

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید  

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...