پایان نامه بررسی مقایسه رضایت مندی شغلی در سازمانآموزش و پرورش با سازمان بهزیستی کشور |
مقدمه :
مدیریت اصولی و کلاسیک از دیدگاه محققان خبرگان علوم مدیریت، علاوه بر انسجام و دارا بودن قواعدی تثبیت شده و جا افتاده که بنا بر عرف و عادت اداری بصورت قواعد و مقررات کلی برای هر گونه مدیریتی به مرور زمان به عنوان ضوابط معین گردیده، دارای یک سلسله مراتب کاری و انضباطی و به منظور نیل به هدف اصلی آن سازمان می یابد به آن توجه ویژه نمود را نمیاین می سازد و علاوه بر وجود روابط کاری و انضباط وجود یک سلسله روابط و مقررات خاص آن ارگان و نهاد قانونی غیر قابل انکار می باشد.
رضایت شغلی در حقیقت یک زمینه عاطفی ،روانی و احساسی است که فرد در درون خود نسبت به کاری که پذیرفته است و موجب انجام وظیفه بهتر او می شود ودادن طرح ها و ارائه ابتکارات و استفاده از خلاقیت نیز درافزایش کارایی یک سازمان آموزشی با رضایت شغلی فرد ارتباط دارد.
شغل هر فرد باید تامین کننده قسمت عمده ای از نیاز های مادی روانی و اجتماعی او باشد اما برخی ازانسان ها به علت مشکلات اقتصادی ،ضعف مدیریت ، عدم برنامه ریزی صحیح و بویژه توجه نکردن به لزوم ارضا نیاز های اساسی دچار احساس نارضایتی شغلی شده اند.
با مرور بر تحقیقات انجام شده در این زمینه می توان عوامل حقوقی و مزایای سازمانی ، امکانات رفاهی ، وجود امکانات لازم برای رشد و پیشرفت کارکنان ، وجود امکان ترقی و پیشرفت شغلی ، احساس امنیت شغلی ، وجود قوانین مقررات مدون ، ارتباط سازمانی ، داشتن اطلاعات تخصصی در افزایش سطح انگیزش و رضایت کارکنان را نام برد.
رشد و شکوفایی در هر سازمان مرهون چگونگی استفاده بهینه از توانایی های جسمی ذهنی و روانی افراد شاغل در آن می باشد. سازمان هایی که کارکنان آن دارای رضایت شعلی هستند و در مقابل مسئولیت های شغلی احساس تعهد بیشتری دارند از لحاظ بهره وری کارایی و افزایش تولید نیز در سطح بالایی قراردارند. زیرا رضایت شغلی که نوعی احساس مثبت فرد نسبت به شغلش می باشد زاییده عواملی نظیر شرایط محیط کار ، روابط حاکم برمحیط کار، نظام سازمانی شغل و تاثیر عوامل فرهنگی است لذت می توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی احساس روانی است که از عوامل اجتماعی نیز متاثر می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 02:03:00 ق.ظ ]
|