پایان نامه بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی |
چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل میباشد. با توجه به اهمیت قابلیت یادگیری سازمانی که شامل ابعاد تعهد مدیدیت، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری وانتقال و یکپارجگی دانش میباشد و تاثیر آن بر اجرای حاکمیت بالینی، در این پایاننامه سعی شده است با استفاده از یک مدل معادلات ساختاری میزان تاثیر هر یک از ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی براجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان سبلان اردبیل اندازه گیری شود تا نقاط قوت و ضعف بیمارستان سبلان مشخص شود که با استفاده از روش توصیفی و ابزار پرسشنامه در بین کارکنان درمان بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل به روش نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگزین انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد که تمام ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی تاثیر معنا داری دارد همچنین بیشترین تاثیر به ترتیب شامل تعهد مدیریت ، دید سیستمی ، فضای باز و آزمایشگری وانتقال و یکپارچه سازی دانش است.
فصل اول: کلیات تحقیق
بیان مسئله
حاکمیت بالینی نیازمند آن است که توسط فرهنگی که برای یادگیری مداوم ارزش قایل شده و آن را کلید موفقیت در مسیر ارتقای کیفیت میداند، پایهریزی شود.سازمانی میتواند ادعا کند که توانایی اجرای حاکمیت بالینی را دارد که یکی از اجزای مهم (مدیریت خطر) این چهارچوب را تحت کنترل داشته باشد ولی برای مدیریت خطر نیازمند کارکنانی مجرب و دارای دانش و مهارت کافی است .آموزش، مهارتآموزی و توسعه دانش پرسنلی و یادگیری سازمانی یک فرایند ادغام یافته در حاکمیت بالینی است. این امر نه فقط به پرسنل برای ارتقای مهارتهایشان کمک میکند بلکه باعث کمک و حمایت از آن ها برای انجام کار به شیوههای مختلف میشود. هدف کلیه برنامههای آموزشی کارکنان شامل موارد زیر است:
- ایجاد فرصت رشد و توسعه عادلانه مهارت و دانش کلیه کارکنان سازمان در زمینه شغلی و کاری خود
- فراهم کردن برنامه های مختلف آموزشی داخل و یا خارج سازمانی
- برگزاری برنامه های آموزشی مورد نیاز با توجه به نیازسنجی های انجام شده
توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی یا [1]CPDلازمه هر سازمانی است که میخواهد حاکمیت بالینی را به اجرا در آورد. توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی عبارت است از فرایند یادگیری مداوم برای تمام افراد و تیمهای حرفهای، که بتوانند تواناییهای خود در مواجهه با نیازهای بیماران، گسترش داده و به ارائه خدمات سلامت بپردازند.
اساس «توسعه دانش و مهارت شغلی» یا CPD آن است که مختص کارکنان بالینی مانند پزشکان نیست. شواهد متعددی، اهمیت نیاز سنجی را قبل از طرحریزی و اجرای برنامههای آموزشی، نشان میدهد، برای آموزش افراد، تدریس صرف دستورالعملها کافی نیست بلکه فعالیتهایی که آنان را تشویق به مشارکت، بحث و کارعملی کند، موثرتر است.
توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی ( CPD ) زمانی است که یادگیری دارای خصوصیات زیر باشد:
- دانش پذیر، آشنایی قبلی با مطلب داشته باشد.
- براساس نیاز سنجی انجام شده از فرد، برنامهریزی شود.
- بر محور مشکلات او بنا شود.
- مشارکت فعال فرد را در طی آموزش در برداشته باشد.
- از منابع خود دانش پذیر، استفاده کرده و براساس تجربیات او ارائه شود.
- شامل بازخوردهای به موقع و مرتبط باشد.
- وقتی ارائه شود که فرد نیاز به دانستن آن را حس و تجربه کرده باشد.
- با خود ارزیابی همراه باشد.
یکی از ابزارهای توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی (CPD) برنامه توسعه فردی یا PDP [2] است. برنامه توسعه فردی (PDP) به پزشکان و پرستاران و کارکنان سلامت این امکان را میدهد که قدمهایی را که برای رسیدن به اهداف و موفقیتهای شغلی برداشتهاند، ثبت نمایند (وزارت بهداشت، 1390).
برنامه توسعه فردی و یا ( PDP) چیست؟
برنامه توسعه فردی، فرایندی مستمر برای ارزیابی نیازهای آموزشی و برنامهریزی برای دست یافتن به آن نیازها است. این فرایند توسط سیستمی که به طور منظم این فرایند یادگیری را ارزیابی میکند، پشتیبانی شده و میزان پیشرفت و برنامههای آینده را طرح ریزی میکند. مستندسازی این فرایند همان تدوین PDP است که به کارکنان در اولویتبندی اهداف و تعیین میزان پیشرفت خودشان کمک میکند. (وزارت بهداشت، 1390).
بنابراین برنامه توسعه فردی (PDP) در واقع فرایندی است که به شما کمک میکند که به دانستهها، عملکردها و موفقیتهای خود فکر کنید و برای توسعه و پیشرفت فردی، آموزشی و شغلی خود برنامهریزی کنید. وجود برنامه توسعه فردی (PDP) برای نشان دادن حاکمیت بالینی در یک سازمان ضروری بوده و برنامهای ادغام یافته دراستراتژیهای مدیریت خطر است. از طرفی با توجه به جدید بودن موضوع حاکمیت بالینی و کمبود پیشینیه پژوهشی کشور در این زمینه لذا در پژوهش حاضر سعی خواهد گردید این خلا ء حتی المقدور پر شده و با عنایت به ماهیت موضوع و اهمیت ارتباط تنگاتنگ حاکمیت بالینی و یادگیری سازمانی گامی هر چند کوچک در این راستا برداشته خواهد شد.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-09] [ 09:54:00 ب.ظ ]
|