دانشگاه آزاد اسلامی

واحد سنندج

دانشکده علوم انسانی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

عنوان :

بررسی ارتباط اهداف قیمت گذاری و روش های قیمت گذاری در گستره خدمات

(مورد مطالعه : آژانس های مسافرتی شهر تهران )

 

چکیده :

این پژوهش به‌دنبال تعیین روش‌های قیمت‌گذاری مورد استفاده در شرکت‌های خدماتی و همچنین بررسی ارتباط بین اهداف و روش‌های قیمت‌گذاری می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی بوده و از حیث نحوه­ی گردآوری داده‌ها، تحقیقی توصیفی، از نوع پیمایشی است و به دنبال تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته می‌باشد. برای این منظور پرسش‌نامه‌ایی مشتمل بر دو قسمت طراحی گردیده که در قسمت اول 28 هدف قیمت‌گذاری به وسیله‌ی طیف لیکرت و در قسمت دوم 12 روش قیمت‌گذاری به وسیله مقیاس زوجی بررسی می‌گردند. جامعه‌ی آماری پژوهش، 1148 آژانس‌ مسافرتی شهر تهران می‌باشد که از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده و استفاده از جدول کوهن و مورگان تعداد 291 آژانس مسافرتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی داده‌های حاصل از پرسش‌نامه به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. سپس با استفاده از رگرسیون لجستیک و نرم‌افزار SPSS18 ارتباط بین اهداف و روش‌های قیمت‌گذاری سنجیده شد که پس از انجام دادن 12 بار رگرسیون لجستیک، این نتایج حاصل شد که از میان 5 روش‌ هزینه-محور، رگرسیون‌های روش بالابود ازهزینه و روش قیمت‌گذاری بازده مورد نظر، از میان 4 روش‌ تقاضا-محور، رگرسیون‌های قیمت‌گذاری براساس متوسط قیمت‌های بازار، قیمت غالب در بازار و قیمت‌گذاری پایین‌تر از قیمت­رقبا معنادار بودند و از میان 3 روش مشتری-محور، هیچ رگرسیونی معنادار نبود.

 برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...