پایان نامه بازرگانی، حذف اتلاف، بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیم¬های چند¬ وظیفه¬ای |
مقدمه
در این فصل، ابتدا به تشریح متغیر وابسته یعنی عملکرد بارزگانی و مبانی نظری آن و در ادامه به تولید ناب و ابعاد، اصول و … این نوع تولید و تجزیه و تحلیل متغیرهای مستقل یعنی حذف اتلاف ، بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیمهای چند وظیفهای، عدم تمرکز، یکپارچگی وظایف و سامانههای اطلاعاتی عمودی پرداخته شده است تا بتوان بر اساس آن به بررسی رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی پرداخت. در پایان این فصل نیز مدلهای اجرای تولید ناب و پیشینه تحقیق آورده شده است.
۲-۲) تشریح مفهوم عملکرد
در ضرورت و تشریح و تعریف مفهوم واژه ی عملکرد[۱] باید خاطرنشان نمود که جایگاه این واژه از آنجا حائز اهمیت است که تنها با تعریف و تشریح عملکرد است که می توان آن را ارزیابی یا مدیریت نمود. هولتون و بیتز[۲] خاطرنشان ساختهاند که عملکرد یک ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن بسته به انواع عوامل، متفاوت است. در مورد چیستی عملکرد، نگرش های متفاوتی وجود دارد به طوری که می توان عملکرد را فقط سابقهی نتایج حاصله تلقی کرد. از نظر فردی، عملکرد سابقهی موفقیت های یک فرد است. کین معتقد بود که عملکرد چیزی است که فرد به جا میگذارد و جدای از هدف است. برنادین و همکارانش معتقدند که عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود، چون نتایج قویترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان، رضایت مشتری و نقشهای اقتصادی دارد. فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد عملکرد را به این صورت تعریف نموده است که انجام، اجرا، تکمیل، انجام کار سفارش یا تعهد شده عملکرد را مشخص می نماید. این تعریف به خروجیها یا نتایج بر می گردد و در عین حال عنوان میکند که عملکرد در مورد انجام کار و نیز نتایج حاصله از آن می باشد. بنابراین می توان عملکرد، را بعنوان رفتار یا روشی که سازمانها، گروهها و افراد کار را انجام میدهند، تلقی نمود. کمپبل معتقد است که عملکرد رفتار است و باید ازنتایج متمایز شود، زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند. به نظر میرسد در صورتی که عملکرد به گونهای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامعتری حاصل می گردد. در تعریف بروم راچ این ویژگی را میتوان مشاهده نمود، وی معتقد است که عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجرا کننده ناشی می شوند و عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کنند. ( آرمسترانگ، ۱۳۸۵: ۴-۳)
واژه ی performance که به معنای عملکرد است از کلمه ی انگلیسی perform و پسوندance گرفته شده است و از حدود سال ۱۵۰۰ میلادی به بعد متداول شد. این کلمه به معنای تحقق یک امر یا چیزی است که قبلا تحقق یافته است. میتوان گفت که کلمهی performance به معنایی که اکنون فهمیده و درک میشود، اولین بار در سال ۱۷۰۹ میلادی، تعریف شد. هانابوس[۳] هم تاکید می کند که عملکرد عبارت است از: انجام دادن هرکار به طریقی مشخص با تعیین هدفی معین برای آن. برخی از تعاریف عملکرد عبارت است از(قیطاسی، ۱۳۹۲: ۴):
- نتایج مرتبط بر فعالیت هایی که سازمان انجام می دهد.
- مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان میدهند
- حاصل فعالیت های یک فرد از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت زمان معین.
- نتیجهی فرآیند و تحقق اهداف می باشد فرآیند بدین معنی است که انجام هر کاری در مراحلی باید انجام گیرد تا آن کار انجام بپذیرد و تحقق اهداف بدین معنی است که با رعایت مراحل کاری آن هدف تحقق پیدا کند.
- رفتاری است در جهت رسیدن به اهداف سازمانی و اندازه گیری شده یا ارزش گذاری شده است.
عملکرد بازرگانی که به عنوان متغییر وابسته این تحقیق معرفی شده در کل دارای دو مولفه است که عبارتند از: الف) عملکرد بازار که مشتمل بر مولفههای حفظ مشتری[۴]، جذب مشتری جدید[۵] و ب) عملکرد مالی مشتمل بر مولفه های نرخ بازده دارایی[۶]، سهم بازار[۷]، رشد فروش[۸] می باشد. (قنواتی و صمدی، ۱۳۹۱: ۵۲)
۲-۲-۱) عملکرد بازار
بازار و عملکرد آن عنصر محوری نظام اقتصاد آزاد می باشد بازار به ترتیباتی اطلاق می گردد که خریداران و فروشندگان با یکدیگر رابطه برقرار می کنند و اقدام به خرید و فروش کالا می نمایند. عملکرد بازار مشتمل بر مولفه های حفظ مشتری و جذب مشتری جدید می باشد. (Raju, 2011: 2)
مشتری رکن اساسی در عملکرد شرکت به حساب میآید تمامی بحث بازاریابی راجع به مشتری است. حال باید به این پرسشها پاسخ داده شود که امروزه به چه کسانی مشتری گفته میشود. مشتری، مهمترین شخص در داد و ستد است. مشتری به شرکت وابسته نیست شرکت به مشتری وابسته است .مشتری در کار شرکت دخالت نمیکند او هدف فعالیتهای شرکت است، وقتی مشتری محصولی را انتخاب می کند به شرکت لطف میکند و وقتی شرکت به مشتری لطف میکند انجام وظیفه میکند، مشتری در داد و ستد بازار یک عنصر غیر خودی نیست، مشتری نباید خود را با شرکت وفق دهد بلکه شرکت باید خود را با او وفق دهد، مشتری نیاز خود را به شرکت میگوید و شرکت باید نیاز اورا برآورده کند، مشتری سزاوار بالاترین توجهات و بیشترین خدمات است، و اگر مشتری نباشد پرداخت حقوق کارکنان شرکت غیرممکن خواهد بود. (اسدی و صفا، ۱۳۹۱: ۵)
[۱] – Performance
[۲] – Holton& Bitz
[۳] – Hanaboos
[۴] – Customer Retention
[۵]– Attract New Customers
[۶] – Rate Of Return On Assets
[۷] – Market Share
[۸] – Sales Growth
برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 05:24:00 ب.ظ ]
|