پایان نامه با موضوع نقش معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی |
چابکی سازمانی
سازمانهای تولیدی معاصر از دو جهت دچار چالشهای عمده شدهاند. از سویی فلسفهها و تکنولوژیهای جدید تولید در حال شکلگیری هستند و این امر باعث از رواج افتادن شیوههای پیشین خواهد شد. از سوی دیگر مشتریان در درخواست و مطالبه محصولات و خدمات جدید در زمان کوتاه جسورتر شدهاند (Maskell, 2001; Tersine & Wacker, 2000; Gunasekaran A. , 1999; Lau, Jiang, Chan, & Ralph, 2002; Helo, 2004; Ho, Lau, Lee, & Ip, 2005) در آغاز سده بیستویک، جهان با تغییرات مهمی در تمام جنبهها روبرو شده است و رقابت بازاریابی، نوآوریهای فناورانه، تقاضای مشتریان و بازارهای انبوه در اثر افزایش تقاضا و انتظارات مشتریان در حال قطعه قطعه شدن هستند (Sharif & Zhang, 1999).
این تغییرات سریع و چشمگیر، خصوصاً در صنایع الکترونیکی، منجربه توسعه جنبههای مختلف اقتصاد کسب و کار شده است. این جنبهها شامل بازار، رقابت، نیازهای مشتری، عوامل اجتماعی و غیره میباشند (Sharif & Zhang, 1999). بنابراین، شرکتها یا سازمآنهای تولیدی معاصر، از دو جهت با چالش دست و پنجه نرم می کنند. از یکسو، فلسفهها و تکنولوژیهای جدیدتری از تولید به وجود می آیند که تکنولوژیهای قدیمی را از دور خاج می سازند. از سوی دیگر، مشتریان لب مرزی حساسیت بیشتری در تقاضای محصولات و خدمات جدید در یک دوره زمانی کوتاه دارند.
به منظور مقابله با چالشهایی که از این دو جهت هجوم میآورند، سازمآنهای تولیدی کنونی باید سریعاً در رابطه با وضعیتهای رقابتی بازار خود اقداماتی را انجام دهند. در راستای تشخیص این روند، طی سالهای گذشته عرصه تولید به سمت پارادایم نوینی تحت عنوان “تولید چابک” روانه شده است. بسیاری از صاحبنظران علمی و اجرایی، تولید چابک را رویکرد جدیدی میپندارند. در حالیکه برخی معتقدند چابکی طی دو دهه گذشته شکل گرفته است و علت نیاز به آن در سالهای گذشته را بایستی در ضرورت واکنش همزمان به رقابت فزاینده و شدید در محیط جستجو کرد. مثلاَ، شرکتهای سازنده گوشی موبایل، با توجه به تقاضای فراوان گوشی از سوی مصرف کنندگان (متقاضایان)، مدلهای متنوعی را با سرعت هر چه تمامتر به بازار عرضه نمودهاند. روش کار تولیدکنندگان خودرو نیز این چنین است و انان با معرفی مدلهای متنوع و با کیفیت، قادر به فتح بازارهای جهانی شدهاند.
مطالعه ادبیات تولید چابک حاکی از آن است که، اصول بنیادینِ تولید چابک، مختص و منتسب به تأسیس انجمن چابکی توسط گروهی از محققان مؤسسه یاکوکا از دانشگاه لیهای در سال ۱۹۹۱ میباشد. از آن پس، بسیاری از محققان به تعریف و تبیین معنای آن پرداخته و درصدد برآمدند تا با نگاهی روشن و دقیق، ضرورت آن را برای همگان معرفی نمایند. مثلاَ برخی از محققان تولید چابک را ترکیبی از تولید ناب و سیستمهای تولید انعطافپذیر میدانند (رامش و دیویدسون، ۲۰۰۷). در این راستا، در این بخش به توضیح مختصر تکامل رویکردهای تولیدی، تعریف تولید چابک و توانمندسازهای ان، مدل مرجع چرخه تولید چابک، ضرورت و اهمیت تولید چابک و مؤلفههای شکلگیری آن پرداخته میشود.
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 02:18:00 ق.ظ ]
|