پایان نامه امکان¬سنجی ابعاد نیروی انسانی موثر در پیاده¬سازی فناوری RFID در مبارزه با قاچاق کالا |
آینده شناسایی از طریق امواج رادیویی
تا سال ۲۰۱۴، کارمندان با ابزارهایی مجهز میشوند که وظایف را تعیین میکنند و به مدیریت فرایندهای کاری مبتنی بر تخصیص بهینه کار ارسال میشوند که باید انجام شوند و موقعیت واقعی فروشگاه را در نظر بگیرند. امروزه نیروی کار و ابزارهای مدیریت کار استفاده میشوند ولی آنها فاقد کنترلهای عملیاتی میباشند که RFID ارائه میکند (Woods,2005 ). اطلاعات ایجاد شده با RFID زیادی وجود دارند که بدون کمک ترکیب برنامهریزی منبع کاری [۱] و سیستم مدیریت انبار [۲] بلااستفاده است. انتظار میرود که بارکد و RFID در آینده قبل از منسوخشدن تکنولوژی بارکد با هم وجود داشته باشند.
موج جدیدی از کارتخوانها شامل کارتخوانهای چند فرکانسی و یا کارتخوانهای سریع الانتقال میباشند که میتوانند با مشخصههای تولیدکنندگان بسیاری، سازگار باشند. شرکتهای زیادی تمایل به سرمایهگذاری در منابع مهم به علت مزایای این تکنولوژی دارند. در آینده زنجیرههای عرضه، در اتوماسیون تولید، کنترل منطقی و تدارکات، کاربردهای تجارت الکترونیکی، تولید انبوه، تقابل بیسیم، ردیابی کالاهای مشتری و پخش و انتشار تگها پیرامون دنیا تقویت میشوند(Charupa,2009). به نظر می رسد رادیوشناسه یکی از بازیگران اصلی در آینده جهان باشد و وضعیت جهان را تا حد بسیار زیادی دچار تحول کند.
۲-۱۱-رادیوشناسه در ایران
رادیوشناسه ابتدا همراه با سیستمهای کنترل ورودی و خروجی کارکنان به بازار ایران راهیافت و در حال حاضر شرکتهای خودروسازی به این تکنولوژی روی آوردهاند. ایرانخودرو هماکنون برای مدیریت پارکینگ خودروهای خود از این سیستم استفاده میکند.
تعداد بالای ماشین و ابعاد وسیع محل پارکینگ، شناسایی و یافتن یک ماشین را با مشکل مواجه میسازد. ولی این سیستم جدید کمک میکند که با استفاده از دستگاه، محل دقیق ماشین شناسایی شود. از دیگر نقاط شروع تکنولوژی رادیوشناسه در ایران حملو نقل دریایی است که توسط وزارت بازرگانی انجام شد. در چارچوب این پروژه تگهای ۴/۲ گیگا هرتزی روی تمام کانتینرها نصب میشود.
صدا و سیما نیز برای مدیریت انبارهای خود و کنترل ورودی و خروجی تجهیزات سازمان، تمرکز ویژهای روی این پروژه دارد. به طور طبیعی همانطور که در کشورهای دیگر دیده میشود. پروژههای دیگری از جمله اتوبوسرانی و مترو نیز ظاهرا توجه ویژهای به رادیوشناسه پیدا کردهاند. ولی صنعت بستهبندی در ایران هنوز به این تکنولوژی روی خوش نشان نداده است. گو این که در جهان نیز هنوز این تکنولوژی برای صنعت بستهبندی در ابتدای راه است. به گفته کارشناسان همه انتظار دارند پس از این که شرکت وال مارت که بزرگترین مجموعه فروشگاههای زنجیرهای در آمریکا را در اختیار دارد، تمام تولیدات خود را به این تگها مجهز کند، قیمت تگها کاهش پیدا کرده و دیگران از جمله ایران نیز به آن رو بیاورند. کشور ما از نظر کاربرد تگهای رادیوشناسه در آغاز راه است، ولی شرکتهای نرمافزاری و فناوری اطلاعات با هوشیاری این روند را زیر نظر دارند و خود را برای ابفای نقش در این زمینه آماده میکنند. از آنجا که کاربردهای غیربستهبندی شانس بیشتری دارند، توجه به این شرکتها بیشتر متوجه امور لجستیکی سازمانهای بزرگ است و صنعت بستهبندی به دنبال آنها حرکت میکند. بنابراین چاپخانهداران با تاخیر به این حرکت میپیوندند، هرچند که در برخی کشورها چاپخانهها درگیر مراحل تولید تگهای رادیوشناسه شدهاند، کشور ما آمادگی به کارگیری این تکنولوژی را دارد و پس از استانداردسازی و ایجاد برخی زیرساختهای ضروری و نیز ارزان شدن نسبی سیستمهای رادیوشناسه انتظار میرود طی دو، سه سال آینده با شتاب چشمگیری به تولید و کاربرد تگهای رادیوشناسه روی بیاورند. چاپکاران نیز چه مستقیم در پروژههای رادیوشناسه دخالت کنند و چه برکنار بمانند. همچنان بازار تگهای معمولی را در اختیار خواهد داشت. زیرا به هر حال تگهای قابل دیدن که برای تزیین و اطلاعرسانی روی بستهبندیها و محصولات مختلف نصب میشوند ، کاربرد خود را کموبیش حفظ خواهند کرد( مدیری ، شیرافکن ، ۱۳۸۹).
[۱] ERP
[۲]EMS
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 10:55:00 ب.ظ ]
|