پایان نامه استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک در جامعه مورد مطالعه |
مراحل دولت الکترونیک
علاوه بر شناسایی ابتکار عملهای دولت الکترونیک براساس بخشهایش چنین پروژههایی قابل طبقهبندی براساس سطوح و مراحل توسعه و تکامل نیز هستند. گرچه ابتکار عملها و بخشهای مختلف دولت الکترونیک هر یک سعی در انجام اهداف متفاوتی دارند، عدهای معتقدند یکی از مهمترین اهداف دولت الکترونیک درک کاملی از قابلیتهای فنآوری موجود جهت تغییر دولت از دولتی نهاد محور، با کارهای محدود به دولتی شهروند محور با قابلیت ارائه خدمات دولتی به شهروندان میباشد. اما به دلایل فنی، اقتصادی و سیاسی، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا این بخشها به ظرفیتهای کامل خود دست پیدا کنند. به این دلیل، عدهای از ناظران از یک طرح کلی برای طبقهبندی مراحل تکامل پروژههای دولت الکترونیک استفاده میکنند. این طرح براساس ویژگیهای فنآوری اطلاعات است که از آن برای ارائه خدمات بصورت الکترونیکی استفاده میکنند. براساس این طرح، چهارمرحله حضور- تعامل- معامله- دگرگونی برای تکامل دولت الکترونیک مورد بحث قرار میگیرد(بام و همکاران[۱] ، ۲۰۰۰).
- حضور : مرحله اول میباشد. در این مرحله جایگاهی برای ارائه اطلاعات در آینده بوجود میآید. این مرحله کمهزینهترین و سادهترین مرحله ورود به دولت الکترونیک است اما کمترین گزینهها را برای شهروندان ارائه میکند. نمونه بارز آن وب سایتی است که فهرستی از اطلاعات مربوط به یک ارگان مانند ساعات کار، آدرس پستی، و شماره تلفنهای شرکت را ارائه کرده اما فاقد قابلیتهای تعاملی است و این یعنی نمود و بروز منفعلانه اطلاعات. بعضی از ناظران چنین سایتهایی را نرمافزار بروشوری(Brochureware) میگویند که بیانگر این حقیقت است که آنها معادل الکترونیکی بروشور کاغذی هستند(جفری، ۲۰۰۳).
- تعامل: مرحله دوم تعامل است. گرچه بخشهای تعاملی و وبمحور دولت ارائه کننده قابلیتهای پیشرفتهای هستند. تلاشهای صورت گرفته در این گروهها هنوز محدود به توانایی آنها به نظاممند و اتوماتیک کردن کارهای دولت میشود. تعاملات نسبتاً ساده و حول محور اطلاعات هستند. هدف این بخش کمک به ارباب رجوعان است تا از مراجعه به دفاتر دولتی خودداری و اجتناب کنند و شامل آموزشهایی برای کسب اطلاعات هستند، نحوهی گرفتن فرمها، میلکردن آنها به نهادها و ارگانها و ارتباطات از طریق پست الکترونیکی از سایر موارد این قسمت است(بام و همکاران ، ۲۰۰۰).
- مبادله: سومین مرحله از مراحل توسعه دولت الکترونیک میباشد. این بخش پیچیدهتر از مرحله تأمین اطلاعات ساده است و خود متشکل از سه نوع فعالیت در ارتباط با دولت الکترونیک است. این فعالیتها به کاربران این امکان را میدهند که در هر ساعت از شبانهروز کارهای خود را بهصورت الکترونیکی انجام دهد مانند تجدید مدارک، پرداخت مالیات و قبوض و … این مرحله با این حال از جریان آزاد اطلاعاتی نیز بهره میبرد(جفری، ۲۰۰۳).
- تغییر: عالیترین مرتبه از تکامل دولت الکترونیک مرحله تغییر و تحول است. ابتکار عمل در این سطح شامل بکار بردن تمام ظرفیتهای فنآوری اطلاعات برای تغییر عمل کردهای دولت از حیث اجرا و سازماندهی میباشد. این قابلیتها در برگیرنده قابلیتهای مدیریتی روابط مشتری میباشند که لازمه مقابله با مشکلات و نیازهاست. مثالها و نمونههایی بسیار محدودی از این بخش در دسترس است. این بخش جریان آزاد اطلاعات را تسریع میبخشد و همچنین تسریع در تصمیمات گروهی بین دولتهای فدرال، ایالتی محلی(بام و همکاران ، ۲۰۰۰).
۲-۲-۴- راهکارهای دولت الکترونیکی
در هر یک از این وجوه ، دولت الکترونیکی باید کمک رسان و اهرمی برای ارتقای سطح خدمات باشد. به همین دلیل در کلیه فعالیتهایی که در این راستا صورت میگیرد، باید راهکارهای زیر در نظر گرفته شود:
- ساده سازی نحوه ارائه خدمات به مشتریان و تسهیل دسترسی به آنها.
- بهبود کارآیی و اثربخشی دولت از طریق حذف لایه ها و سطوح مدیریتی.
- تسهیل دسترسی مشتریان به اطلاعات از این طریق که مشتری مداری جایگزین بوروکراسی اداری شود .
- بهبود وضعیت پاسخگویی به مشتریان و تضمین پاسخگویی در خصوص نیازهای آنان.
- ساده سازی فرآیندهای کسب و کار مؤسسات، کاهش هزینهها از طریق یکپارچه سازی و حذف سیستمهای زاید.
- ایجاد بینش نتیجه گرایی در دولت.
- افزایش میزان خلاقیت از طریق به کارگیری روند بخش خصوصی در امور دولتی در این بحث، مشتری میتواند هر یک از مردم ، بخش خصوصی و یا حتی دیگر سازمانهای دولتی باشد(رضایی و داوری ۱۳۸۳).
[۱]-Bam And et al.
برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 10:51:00 ب.ظ ]
|