پایان نامه ارشد:نقش معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی |
خصوصیات و ویژگیهای سازمان چابک
هدف ” سازمان چابک ” عبارتست از غنیسازی یا ارضای مشتریان و کارکنان که اساساً برای اینکار، مجموعهای از قابلیتها را برای انجام واکنشهای مناسب نسبت به تغییراتی که در محیط کسب و کارش روی میدهند، در اختیار دارد. اگر چه شرایط کاری که در ان، اکثر شرکتها خودشان را مییابند بر اساس تقاضای ناپایدار و غیرقابل پیشبینی و بالطبع افزایش فوریت پیروی از چابکی ذکر میشوند. از اینرو، چابکی ممکن است به صورت توانایی یک سازمان برای واکنش سریع به تغییرات بازار و نیازها مشتریان عنوان شود (Sharp et al., 1999).
مهمترین عامل محرک در چابکی، تغییر میباشد. حتی اگر تغییر چیز جدیدی نباشد، تحولات امروز با سرعتی بیش از گذشته روی میدهند. آشفتگی و عدم اطمینان در محیط کسب و کار به یکی از عوامل اصلی ناکامی در صنعت تولید تبدیل شده است. تعداد تغییرات و نوع آنها، و نیز مشخصات یا ویژگیهای آنها را نمیتوان به سادگی تغییر داد و احتمالاً اینها بیکران و نامحدود هستند. مؤسسات متفاوت با ویژگیهای متفاوت تغییرات مختلفی را تجربه مینمایند که مختص و شاید منحصر به خودشان هستند. اصولاً سازمآنهای چابک فراتر از انطباق با تغییرات می اندیشند و متمایل به استفاده از فرصتهای بالقوه در یک محیط متلاطم و کسب یک موقعیت ثابت در ازای نوآوریها و شایستگیهای خود می باشند. سازمآنهای چابک درباره ارضای نیازهای مشتریان نیز به گونهای دیگر می اندیشند. این سازمآنها تنها محصولات خود را به فروش نمی رسانند، بلکه راه حلهای برآوردن نیازهای واقعی مشتریان را بفروش می رسانند. این سازمآنها معتقدند که محصولاتشان کامل نیست و به منظور غنی سازی ارزشهای دریافتی مشتریان از محصول و یا ایجاد ارزش افزوده برای انان، سعی در غنی سازی محصول خود دارند. این امر سبب غیر قابل دسترس شدن موقعیت سازمآنهای چابک برای رقبا می گردد. علاوه بر این، سازمآنهای چابک بر طراحی و یا توسعه محصولاتی متمرکز می شوند که بهطور ویژه، به نیازهای منحصر به فرد مشتریان پاسخ دهد. نیاز به طراحی موثر و سریع بدین معناست که رویکرد سنتی در داشتن محصولات جدید عملاً با شکست مواجه شده است (Crocitto & Youssef, 2003). Raschke , 2010) )
دستیابی به چابکی، با فرض دستیابی به اطلاعات بازارهای سودآور آغاز میشود و در این بین، محصولات متناسب با نیازهای مشتریان تهیه و طراحی میشوند. قابلیت سوددهی این محصولات مبتنی بر استراتژیهای بازاریابی و قیمتگذاری است که خود مبتنی بر ارزش دریافت شده از سوی مشتریان می باشند. بنابراین رقبای چابک موفق نه تنها باید بازارها، خطوط تولید، شایستگیها و مشتریان فعلی خود را خیلی خوب بشناسند، بلکه باید مشتریان و بازارهای بالقوه آینده را هم بشناسند. این شناخت منجر به برنامهریزی استراتژیک برای بدست آوردن شایستگیهای جدید، توسعه خطوط محصول جدید، و تسخیر بازارهای جدید میشود (جعفرنژاد و شهائی، ۱۳۸۶).
کافمن و هاردر (۱۹۹۸) شاخصهای برجسته سازمان چابک را فرهنگ یاددهنده، سرعت نوآوری، ارتباطات در زمان واقعی، سیستمهای انطباقپذیر، و مشارکت کارکنان می دانند. همانطور که عنوان شد، چابکی یک قابلیت جامع دربرگیرنده ساختارهای سازمانی، سیستمهای اطلاعاتی، و فرایندهای پشتیبانی واحد کسب و کار است (Coffman & Harder,1998). همچنانکه یوسف (۱۹۹۲) بیان نمود چابکی تنها بوسیله یکپارچگی سلسله مراتب نیازهای مشتریان در داخل یک چارچوب از محیط داخلی و خارجی سازمان حاصل میشود. این امر بواسطه داشتن یک دیدگاه کلگرا نسبت به تکنولوژیهای پیشرفته تولیدی سازمان همراه با توانمندیهای داخلی که آنها را پردازش می کنند و نیز از طریق کاربرد فناوری سیستمهای اطلاعاتی، حاصل می شود (Yussef, 1992).
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 02:16:00 ق.ظ ]
|