پایان نامه ارزیابی عملکرد بر مبنای ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده با چرخه تبدیل وجه نقد تبیین ارتباط |
– عوامل موثر در تعیین میزان سرمایه در گردش
مدیریت کارای سرمایه در گردش یک بخش اساسی از استراتژی کل شرکت به منظور ایجاد ارزش برای سهامداران است. شرکتها سعی میکنند تا سطح مطلوبی از سرمایه در گردش را برای حداکثر نمودن ارزش شرکت داشته باشند .میزان سرمایه در گردش هر شرکت تحت تاثیر عوامل خاصی بوده، بدیهی است که به دلیل تفاوت میزان وجود این عوامل در شرکتها نیاز به سرمایه در گردش متناسب با آنها تغییر میکند برخی از این عوامل به شرح ز یر است ( هورس و وستد، ۲۰۰۳)[۱].
۱- ماهیت تولید (فعالیت) شرکت: اگر شرکتها را به لحاظ ماهیت فعالیت به سه دسته مالی، بازرگانی و خدماتی تقسیم کنیم سرمایه در گردش مورد نیاز در این سه دسته از شرکتها متفاوت خواهد بود. شرکتهای مالی و بازرگانی سرمایه در گردش زیادی را لازم دارند، شرکتهای خدماتی کمترین نیاز و شرکتهای صنعتی حد وسط این دو دسته از شرکتها قرار میگیرند. علاوه بر ماهیت فعالیت شرکتها، اندازه فعالیت آنها نیز عامل تعیین کننده در میزان سرمایه در گردش مورد نیاز بوده و هر چه اندازه شرکت بزرگتر باشد نیاز به سرمایه در گردش هم بیشتر خواهد بود .
۲- دوره تولید شرکت: هر چه دوره تولید شرکت یعنی مدت زمان مورد نیاز برای تبدیل مواد خام به کالای ساخته شده بیشتر باشد، نیاز به سرمایه درگردش هم بیشتر است. نوع تکنولوژی مورد استفاده شرکت نقش تعیین کننده در دوره تولید دارد. لذا همواره شرکتها باید از تکنولوژیهایی بهره ببرند که این دوره را کوتاهتر کند. البته مدیریت بهینه عملیاتی نیز در کوتاه کردن این دوره نقش دارد و چه بسا که ماهیت تکنولوژی دوره را کوتاه کند ولی عوامل جانبی این اثر را خنثی نمایند.
۳- خط مشی تولید شرکت: برای شرکتهایی که از فروش فصلی برخوردار هستند این موضوع اهمیت بیشتری دارد معمولا این شرکتها برای این که پاسخ گوی مشتریان خود باشند دو خط مشی تولیدی دارند. یک خط مشی این است که در دوران فروش از ظرفیت کل تولیدی استفاده کنند و خط مشی دیگر این است که شرکت تولید را به طور ثابت طی سال تقسیم کند و فصل بدون تولید نداشته باشد. بدیهی است که این خط مشی نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارد و خط مشی اول نیز عدم استفاده از امکانات شرکت در یک فصل خاص را به دنبال دارد. با توجه به خط مشی انتخابی شرکت باید تبعات سرمایه در گردش را بپذیرد. البته برخی از شرکتها به دلیل این که قادرند در فصولی که تولید و فروش کم است از امکانات تولید در جهت سایر تولیدات استفاده کنند، مشکل خط مشی اول از بین میرود .
۴- فعالیت شرکت در خصوص رشد و توسعه: معمولا شرکتهای درحال رشد نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارند و معمولا این نیاز یک نیاز پیوسته است البته سرمایه در گردش قبل از رشد مطرح کردیده و به عنوان پیش نیاز تحقق رشد است و این گونه نیست که رشد تحقق یابد و آن گاه مشخص شود که نیاز به سرمایه در گردش بالا رفته است.
۵- سهولت دست یابی به مواد اولیه: در مواقعی که عرضه کنندگان مواد اولیه محدود هستند و یا به هر دلیلی برخی از مواد اولیه به آسانی در اختیار شرکت قرار نمیگیرند، در این گونه موارد شرکت ناچار است سرمایهگذاری زیادی در مواد انجام دهند وعمدتا شامل مواد اولیهای است که عرضه ناچیز دارند یا به منظور توزیع عادلانه تحت کنترل شدید میباشد. مواد اولیهای که فقط در فصول معینی عرضه میشوند نیز خط مشی سرمایه در گردش شرکت را تحت تاثیر قرار میدهند. شرکت ناچار است این مواد را در فصول عرصه آن خریداری و نگه داری کند.
۶- سطح سود: سود خالص تا جائی که نقدی باشد یک منبع سرمایه در گردش محسوب میشود، سطح سود متاثر از کیفیت محصول، توانایی فروش و توزیع و قدرت انحصار شرکت در عرضه محصولاتش است، لذا میتواند عامل تعیین کننده میزان سرمایه در گردش باشد.
۷- سطح مالیات: معمولا شرکت در مورد مبلغ و زمان پرداخت مالیات چندان اختیاری ندارد برنامه ریزی مناسب شرکت در زمینه پرداخت این مالیات میتواند تا حدی مشکلات مالی آنها را مرتفع نماید.
۸- استهلاک: با توجه به این که هزینه استهلاک خروجی نقدی از شرکت محسوب نمیشود، نوعی تاثیر بر حجم سرمایه در گردش مورد نیاز دارد ولی این تاثیر غیرمستقیم است. استهلاک در مرحله اول بر بدهی مالیاتی و بر سود تقسیم نشده تاثیر میگذارد. نرخ بالای استهلاک موجب کاهش سود و مالیات است و سود نقدی را افزایش میدهد از طرف دیگر روش استهلاک، نتایج مالی دیگر هم دارد، اگر مخارج سرمایهای (برای نگهداری) از استهلاک کمتر باشد موقعیت سرمایه درگردش تقویت میشود و نیاز به تامین مالی کوتاه مدت هم کمتر میشود به عکس اگر مخارج سرمایهای از استهلاک بیشتر باشد، احتیاج به تامین مالی خارجی پیدا میشود و ممکن است سیاست تقسیم سود را هم تحت تاثیر قرار دهد به هر حال بین روش استهلاک و مبلغ استهلاک و برنامه ریزی سرمایه در گردش ارتباط وجود دارد.
۹- تغییرات سطح قیمت: تاثیر تغییر سطح قیمت بر موقعیت سرمایه در گردش بسته به ماهیت فعالیت شرکتها و جایگاهشان در بازار متفاوت است. اگر سطح قیمتها بالا رود (تورم) نیاز به سرمایه در گردش بیشتر میشود در صورتی که شرکت بتواند متناسب با آن قیمت کالاهای خود را بالا ببرد تا حدودی جبران میشود.
[۱]. Howorth and Westhead
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 07:54:00 ب.ظ ]
|