منابع مقالات علمی : بررسی عوامل موثر بر اعتماد سازی مشتریان در توزیع آنلاین محصولات انتشاری، لوازم … |
اثربخشی بازاریابی (محمودیان، ۱۳۹۲)
- تعیین اهداف: می خواهیم کجا باشیم؟
- تدوین راهبرد: چگونه می خواهیم به وضعیت مطلوب برسیم؟
- تاکتیکها:با چه وسیلهای به وضعیت مطلوب می رسیم؟
- اجرا: چه برنامهای داریم؟
- کنترل: آیا به اهدافمان دست یافته ایم؟(محمودیان، ۱۳۹۲)
۷-۲-۲ ابزارهای بازاریابی اینترنتی
بازاریابی الکترونیکی فرایندی وسیع تر از بازاریابی اینترنتی است زیرا بازاریابی الکترونیکی شامل کلیه کانالهای ارتباطی الکترونیکی است و بازاریابی اینترنتی محدود به امکانات موجود در اینترنت می باشد.با توجه به اینکه در ایران بازاریابی اینترنتی بیشتر مورد استفاده بنگاههای اقتصادی قرار میگیرد از این پس تمرکز مطالب را بر روی بازاریابی اینترنتی قرار می دهیم(محمودیان، ۱۳۹۲).
ابزارهای بازاریابی اینترنتی شامل :
تبلیغات اینترنتی (بنر) – موتورهای جستجو – پست الکترونیکی – خبرنامه های الکترونیکی – مجلات الکترونیکی
مزایا
- راحتی: مشتریان به راختی می توانند خرید کنند.
- مشکلات کمتر: مشتریان دیگر مجبور نیستند با فروشندگان سروکله بزنند و یا در صف خرید محصول مورد نیاز انتظار بکشند.
- هزینه کمتر: استفاده بهینه از بودجه اختصاص داده شده نسبت به سایر روشهای تبلیغ .
- امکان کنترل: کنترل و مانیتورینگ مداوم نتایج و بهینه سازیهای مستمر.
چالشها
- ترغیب مشتریان بیشتر
- ویژگیهای روانشناختی و جمعیت شناختی مختلف کاربران
- بی نظمی و ازدحام
- امنیت
- ملاحظات اخلاقی
عملکرد بازاریابی الکترونیک را میتوان در سه بخش زیر معرفی و دستهبندی کرد:
۱- یکپارچگی: بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگیهای شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه دربرمیگیرد.
۲- میانجیگری(واسطه گری): بازارایابی الکترونیک میزان نیاز و خواستهی مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارایهی خدمات توسط شرکت کنترل میکند.
۳- واسطهگری: بازاریابی الکترونیک میان بخشهای مختلف شرکت از جمله بخشهای مالی و سرمایهگذاران خارجی نقش واسطه را بازی میکند.
برای درک بهتر نکات کلیدی بازاریابی الکترونیک لازم است ارتباطات متقابل مشتری و سازمان به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد(محمودیان، ۱۳۹۲).
چرخهی بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحلهی اصلی است:
۱- تهیه و تدارک
۲- ارتباط
۳- نقل و انتقال
۴- خدمات پس از فروش
در مرحله تهیه و تدارک سازمان باید نیازها و خواستههای مشتریان را تعیین کند. سازمان جهت تولید محصولات و یا ارایهی خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک مشتریان صورت خواهد گرفت.زمانی که محصول (یا خدمت) مطابق سلیقه و خواستهی مشتری طراحی شد مرحلهی ارتباط آغاز میشود. شرکت (سازمان) باید در مورد ارایهی کالای مورد نظر به مشتری با او مکاتبه کند.مشتری ارزشمندترین اطلاعات را دربارهی محصولات و خدمات خریداری شده ارایه میکند. بنابراین باید او را با خدمات پس از فروش که خواستهها و نیازهایش را برآورده میسازد، حمایت کرد.
مرحلهی ارتباط دارای چهار زیر مجموعه است که حروف آغازین این زیرمجموعهها، کلمهی آیدا را میسازد؛ (توجه –اطلاعات –خواست و علاقه –عملکرد). ارتباط متقابل میان شما و مشتری در طول مرحلهی ارتباط باید بسیار نزدیک و صمیمی باشد.
سازمان باید در ابتدا نظر مشتریان را دربارهی محصولات و خدمات جدیدی که ارایه کرده است، جلب کند. تبلیغ از طریق بنر، وسیلهای مناسب برای جذب مشتریان است. برای موفقیت دراین روش باید بنرهای طراحی شده قدرت جلب نظر مشتری را داشته باشند.
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-21] [ 10:51:00 ب.ظ ]
|