رشد سریع اطلاعات، افزایش میزان کهنگی

 

دسترسی سریع به اطلاعات در زمینه‌ی مساله‌ای خاص

 

نقدها و بررسی‌ها، گزارش‌ها و بررسی‌های وضع موجود، خلاصه مطالب، تجزیه و تحلیل و ارزشیابی اطلاعات

 

 

طبیعت بین رشته‌ای پراکندگی اطلاعات

 

امکان تخصص تنها در محدوده‌ی موضوعی خاص

 

روش‌های نمایه‌سازی برای موضوع‌های بین‌رشته‌ای، تجزیه و تحلیل اطلاعات و خدمات پژوهشی

 

 

گوناگونی زبان‌ها

 

امکان فراگرفتن فقط یک یا چند زبان خارجی

 

ترجمه

 

 

دامنه‌ی وسیع استانداردها و روش‌های ارائه عقاید

 

مناسبت فقط پاره‌ای از استانداردها و طرح‌ها برای بعضی از استفاده‌کنندگان

 

انتخاب و ارائه یا تنظیم مجدد اطلاعات بر اساس نیاز استفاده‌کنندگان

 

 

اختلاف بسیار در کیفیت و اعتبار

 

کمبود وقت برای ارزشیابی و انتخاب

 

تجزیه و تحلیل و ارزشیابی داده‌ها و اطلاعات

 

 

تاخیر در آخرین مرحله‌ی تهیه مدرک

 

مشکل تهیه نسخه‌ای از مدرک مورد نیاز

 

تهیه نسخه‌هایی از مدارک؛ وسایل تکثیر و نسخه‌برداری

 

۲-۲-۵ خدمات کتابخانه‌های تخصصی و ارزیابی آن
کتابخانه‌ها به عنوان یک بخش ضروری در آموزش، پژوهش و جامعه شناخته شده‌اند. منابع غنی اطلاعاتی به آنها اعطا شده تا نیازهای کاربرانشان را برآورده سازند. کیفیت آموزش، یادگیری و پژوهش در هر سازمانی عمدتاً به پتانسیل کتابخانه برای برآورده ساختن انتظارات و نیازهای کاربرانش بستگی دارد. ارزیابی میزان توسعه‌ی کتابخانه و خدماتش ضروری است و باید مرتباً انجام شود تا پیشرفت مداوم و تغییر کیفی در همه‌ی فعالیت‌های کتابخانه را به ارمغان آورد (تاکور[۷]، ۲۰۰۶: پیشگفتار).
صفت بارز صنعت و اقتصاد، تکامل و پویایی دایمی آن است. بنابراین صاحبان صنایع و تجارت بایستی همیشه در جریان آخرین تغییرات و پیشرفت‌ها قرار گیرند. از این گذشته کارکنان واحدهای صنعتی و اقتصادی باید همواره برای بالا بردن سطح معلومات خود بکوشند، در غیر این صورت به علت رقابت‌های خارجی، کارخانه یا موسسه بازرگانی با شکستی همه جانبه روبه‌رو خواهد شد و در نتیجه نه تنها کارخانه‌دار یا تاجر بلکه شبکه‌ی اقتصادی جامعه نیز لطمه‌ی شدیدی خواهد دید (سلطانی، ۱۳۵۰: ۴۷-۵۴). در حال حاضر موفقیت سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌های صنعتی و اقتصادی، بستگی به روش استفاده از اطلاعات در آن سازمان دارد. دستیابی به اطلاعات درون سازمانی و برون سازمانی، برای پیروزی در رقابت در محیط‌های صنعتی، علمی و اقتصادی عامل تعیین کننده‌ای است (گیلوری، ۱۳۷۸: ۲).
در پیش گرفتن رویکرد کاربرمدارانه در کتابخانه‌ها، به ویژه در کتابخانه‌های تخصصی که اهداف، وظایف و استفاده‌کنندگان خاص دارند، با توجه به نقش این کتابخانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. نتیجه‌ی فعالیت این دسته از کتابخانه‌ها در قالب محصول پژوهش تجسم می‌یابد و به تولید دانش جدید منجر می‌شود، یا این‌که استفاده‌کنندگان متخصص، کتابخانه را در گره‌گشایی مسائل و مشکلات سازمان مادر، یاری می‌رساند. طبیعی است، مشخصه‌های کتابخانه کاربرمدار، باید با قدرت و تنوع بیشتری در این دسته از کتابخانه‌ها تحقق یابد. این مشخصه‌ها عبارتند از:
هدف اصلی آن، تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان است
مجموعه منابع اطلاعاتی برای تامین خواسته‌های اطلاعاتی جاری استفاده‌کنندگان طراحی شده‌اند. بنابراین منابع بی‌استفاده به کناری گذاشته می‌شوند
کتابخانه دسترسی به طیف گسترده‌ای از انواع منابع اطلاعاتی را تامین می‌کند
کتابخانه دسترسی به خدمات و منابع اطلاعاتی خارج از کتابخانه را تامین می‌کند و ارائه خدمات، بخش محوری در ارائه اطلاعات به استفاده‌کنندگان است
علاوه بر فهرست‌نویسی توصیفی معمول، کتابخانه بر پردازش موضوعی منابع و تهیه‌ی نمایه‌های اسناد تاکید دارد

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">