برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

عتي است، که در ﺁنها دلیل گرایش مصرف کنندگان به این محصولات درﺁمد هاي بالاي افراد و سطح زندگي مرفّه ﺁنها مي باشد. حال ﺁن که، در کشور ما ایران، به دلیل شرایط نه چندان مطلوب اقتصادي افراد، دلایل دیگري مي توان براي گرایش مردم به مصرف محصولات ارگانیك عنوان کرد. شیوع بیماري هاي قلبي و عروقي و همچنین گسترش بسیاري از انواع سرطان ها و نیز بالا رفتن سطح تحصیلات جامعه به عنوان مهمترین عوامل تمایل افراد به مصرف مواد غذایي ارگانیك در ایران نام برده مي شوند. با این وجود به دلیل تحقیقات و پژوهش هاي بسیار اندکی که در زمینه بازاریابي سبز به طور عام و محصولات و مواد غذایي ارگانیك و مصرف کنندگان ارگانیك به طور خاص در ایران صورت پذیرفته، شکاف هاي اساسي در دانش ما ایرانیان نسبت به این محصولات هنوز هم وجود دارد.
دراین پژوهش به دلیل ﺁن که یکي از نخستین تحقیقات در زمینه محصولات و مواد غذایي ارگانیك و مصرف کنندگان ارگانیك در ایران مي باشد، هدف بر ﺁن است تا مشخص گردد چه عواملی سبب انتخاب محصولات ارگانیک (مرغ سبز)، از سوی مصرف کنندگان می گردد. به عبارت دیگر هدف نهایي از این پژوهش، شناسایي بهتر عوامل و انگیزه هاي مصرف کنندگان برای انتخاب محصولات غذایي ارگانیك است، که بر اساس آن تولید کنندگان ارگانیك مي توانند استراتژي هاي ﺗﺄثیر گذار بهتري را براي برنامه هاي بازاریابي خود توسعه دهند.
1-3) ضرورت های خاص تحقیق
جهان امروز با چالش هایي از قبیل افزایش بیماريهاي متعدد، نابودي اکوسیستم هاي طبیعي و عوارض فراوان زیست محیطي روبروست، که در نتیجه مصرف بي رویه مواد غذاي غیر طبیعي و اصلاحات غیر ﻣﺴﺌولانه ژنتیکي در محصولات غذایی نتیجه آن است. امروزه اهمیت پرداختن به غذاهاي سالم، با توجه به فواید این محصولات بیش از پیش بر دانشمندان، دولت مردان و مصرف کنندگان آشکار شده است. غذاهای سالم و ارگانیك علاوه بر سلامت غذایي، فواید فراوانی دارند، که از جمله آنها مي توان به طعم بهتر آنها نسبت به انواع متداول، ارزش هاي بالاترغذایي، حفاظت از منابع آبي، حفاظت از منابع خاکي، بهبود تنوع زیستي، بهبود وضعیت اقتصادي جوامع روستایي و افزایش صادرات اشاره نمود. قدم اول در پرداختن و حرکت به سمت تولید و مصرف محصولات ارگانیك، شناسایی مصرف کنندگان است. چرا که عامل اصلي رشد هر سامانه اقتصادي، داشتن توانایی و دانش شناخت رفتار مصرف کننده، عوامل ﺗﺄثیر گذار بر آن و قدرت پیش بینی رفتار وي مي باشد. لذا بررسي رفتار مصرف کنندگان که اولین و مهمترین حلقه یک سیستم اقتصادي هستند، مي بایست یکي از مهمترین اولویت هاي سیاست گذاران، برنامه ریزان و مدیران کشور در جهت رشد، توسعه اقتصادي، رفاه و سلامتي جامعه باشد. همچنین گسترش تقاضا به این نوع محصولات غذایی بازار بلقوه خوبی را در سطح کشور ایجاد کرده است که می توان با توجه دقیق به این بخش علاوه بر رفع نیازهای مصرف کنندگان، اشتغال زایی مناسبی نیز ایجاد نمود. بنابراین از آنجایی که پژوهش های بسیار اندکی در سطح مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در این حوزه صورت گرفته است، نیاز به بررسی پژوهش احساس شد تا شاید مورد توجه واحد های تولیدی و صنعتی قرار گیرد و از این طریق بتوانند سطح تولیدات خود را متناسب با خواسته های مصرف کنندگان ارتقاء دهند.
1-4) اهداف تحقیق:
شناخت عواملي که منجر به انتخاب محصول ارگانیك توسط مصرف کنندگان مي شود.
بررسي تفاوت اهمیت عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات ارگانیك در استان گیلان.
کمک به فعالان و سیاستگذاران صنعت مرغ داري استان گیلان در شناسایی عوامل مؤثر برانتخاب و خرید مرغ سبز.
افزایش آگاهی و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از محصولات ارگانیك.
کمک به تصمیم گیري تولیدکنندگان مرغ سبز در استان گیلان براي شناسایي بیشتر رفتار مصرف کنندگان.
سوالات تحقیق
در این تحقیق دو سوال اساسی مطرح است که در صدد پاسخ گویی به آنها می باشیم. این دو عبارتند از:
عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات ارگانیك کدامند؟
آیا تفاوتي بین عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات ارگانیك وجود دارد؟
1-6) الگوی مفهومی تحقیق
برای انجام تحقیقات علمی و نظامند، چارچوبی علمی و نظری مورد نیاز است که اصطلاحاً مدل مفهومی[5] نامیده میشود، در این پروژه تحقیقاتی از یک مدل مفهومی محقق ساخته استفاده شده است که از مطالعه انواع مدل های اراﺋﻪ شده از سوی محققین بنام در زمینه رفتار مصرف کننده، اقتباس شده است.
شکل (1-1). عوامل مؤثر بر انتخاب مصرف کنندگان مرغ سبز
 
فرضیه های تحقیق
عوامل دموگرافیک بر انتخاب مرغ سبز توسط مصرف کنندگان آن در استان گیلان ﺗﺄثیر دارد.
سن مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان، بر انتخاب آنها تأثیر دارد.
جنسیت مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان، بر انتخاب آنها تأثیر دارد.
میزان تحصیلات مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان، بر انتخاب آنها تأثیر دارد.
وضعیت اشتغال مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان، بر انتخاب آنها تأثیر دارد.
وضعیت تأهل مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان، بر انتخاب آنها تأثیر دارد.
درآمد مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان، بر انتخاب آنها تأثیر داردstrong>.
ﺁگاهی مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان، بر انتخاب ﺁنها ﺗﺄثیر دارد.
انگیزه های مصرف کنندگان مرغ سبز استان گیلان، برانتخاب ﺁنها ﺗﺄثیر دارد.
شیوه زندگی مصرف کنندگان مرغ سبز استان گیلان، بر انتخاب ﺁنها ﺗﺄثیر دارد.
عوامل اجتماعی بر انتخاب مصرف کنندگان مرغ سبز در استان گیلان ﺗﺄثیر دارد.
ادراکات مصرف کنندگان مرغ سبز دراستان گیلان، برانتخاب ﺁنها ﺗﺄثیر دارد.
1-8) مواد و روشها




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...