فایل دانشگاهی – اولویتبندی شاخصهای ارزیابی رضایتمندی بازدیدکنندگان موزه ملی ایران- قسمت ۱۸ |
۲۱-۲ راهکارهایی جهت جلب رضایت مشتری
تعیین و تبیین ماموریت شرکت در راستای مهمترین خواستههای مشتری
درگیر ساختن و متعهد کردن دائمی مدیران ارشد در پیشبرد کارهای مربوط به مشتری
گزینش کارکنان مناسب
آموزش و بهسازی کارکنان
رایج سازی استانداردهای کیفیت و ارزیابی دائمی میزان رعایت آنها
استفاده از فناوری روز برای دستیابی به رضایت مشتری
خلاقیت برای حرکت به فراسوی انتظارات مشتری (محمدی، ۱۳۸۲).
یک روش برای داشتن مشتریانی رضایتمند این است که قبل از اینکه مشکلی بروز کند اقدامات اصلاحی صورت گیرد. وقتی مشتریان واکنش نشان دهند معمولا دیر است، در این راستا احتمال پروراندن رضایتمندی مشتریان میتواند مستلزم موارد زیر باشد:
پرسیدن از مشتریان که آیا آنها رضایتمند هستند.
فراهم آوردن سیستمهایی مخصوص گردآوری پیشنهادات و نظرات مشتریان.
برخورداری از کارکنانی که در صورت ارائه خدمات و کالاهای ناقص و بد به مشتریان دلخور و ناراحت باشند.
پیمایشهای پرسشنامهای منظم که برای درک رضایتمندی مشتری طراحی شدهاند.
مرور منظم رویکردها برای برخورد با مسائل مشتریان (Villalobos,2000).
۲۲-۲ پیامدهای عدم رضایت مشتری
نارضایتی مشتری برای سازمان گران تمام میشود و مشتریان مشکلپسند امروزی اگر خرسند نباشند، به رقیب روی میآورند، و اینکه جلب و جذب مشتری هزینه بیشتری دارد تا حفظ مشتری موجود. بطور کلی پیامدهای عدم رضایت مشتری را میتوان به صورت زیر برشمرد:
مشتریان ناراضی اغلب بدون شکایت و اطلاعات قبلی سازمان را ترک میکنند.
مشتریان ناراضی اغلب به رقیب سازمان روی میآورند.
مشتریان ناراضی با انتشار کلامی منفی درباره سازمان به سایرین، آنها را به سوی رقیب میکشانند و هزینه جلب مشتری را بالا میبرند.
مشتریان ناراضی فرصت را به تهدید تبدیل میکنند.
عدم رضایت مشتری باعث پایین آمدن درآمد و سود و حتی ورشکستگی سازمان میشود (دادخواه،۱۳۸۸).
به طور متوسط شرکتها سالانه حدود ده تا سی درصد از مشتریهایشان را از دست میدهند اما آنها اغلب نمیدانند که چه مشتریهایی را در چه زمان و به چه دلیل از دست دادهاند. آنها همچنین نمیدانند چه مقدار از درآمد فروش و سود خود را به خاطر کاهش در مشتریهایشان از دست دادهاند.
اغلب شرکتها بدون نگرانی در مورد مشتریهایی که از دست میدهند، بطور سنتی تاکید زیادی بر جلب مشتریهای جدید دارند. چنین شرکتهایی مانند سطل ته سوراخی هستند که مشتریهای خود را همچون آب از دست میدهند و مدیران شرکت به جای مسدود کردن سوراخ، در جستجوی منابع جدیدی جهت جذب هر چه بیشتر مشتریها هستند (هیل،۱۳۸۵).
۲۳-۲ ابزارهای پیگیری اندازه گیری رضایت مشتریان
۱-۲۳-۲ سیستم شکایات و پیشنهادات
سازمانی که کانون توجهش مشتری است، امر ارائه شکایات و پیشنهادات را برای مشتریان تسهیل میکند. بسیاری از رستورانها، هتلها و خطوط هوایی فرمهایی تهیه کردهاند که میهمانان و مسافران در آن موارد خشنودی و یا ناخشنودی خود را ابراز میکنند (حسنپور،۱۳۸۶).
۲-۲۳-۲ خرید خیالی
شرکتها میتوانند برای تعیین چگونگی رضایتمندی مشتریان خود از افرادی استفاده کنند که خرید بالقوه مینمایند. این افراد یافتههای تجربی خود را در زمینه نکات مثبت و منفی در ارتباط با خرید محصولات شرکت و رقبا به شرکت گزارش میدهند. این مشتریان خیالی در مواردی تظاهر به وجود بعضی مشکلات میکنند تا دریابند که آیا کارکنان فروش شرکت در این مورد از خود واکنش نشان میدهند یا نه (Kotler,2000).
۳-۲۳-۲ تجزیه و تحلیل مشتریان از دست رفته
شرکتها باید با مشتریانی که دیگر از شرکت خرید نمیکنند یا کسانی که فروشنده خود را عوض کردهاند تماس بگیرند. با انجام اینگونه تماسها دلایل عدم خرید یا تغییر فروشنده برای شرکت مشخص میشود. نه تنها انجام مصاحبه دقیق و بلافاصله پس از اولین توقف خرید توسط مشتری اهمیت زیادی دارد بلکه نظارت دقیق به نسبت مشتریان از دست رفته و روند آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورت رو به افزایش بودن نسبت مشتریان از دست رفته روشن است که شرکت در تامین رضایت مشتریان خود توفیقی بدست نیاورده است (Kotler,2000).
سنجش رضایتمندی مشتری به تنهایی برای بهبود و داشتن موفقیت یا رسیدن به رضایتمندی مشتری کافی نیست. رضایتمندی مشتری همچنین احتیاج به یک طرح استقرار دارد. همچنین مسئولیت رضایتمند نمودن مشتریان باید بر عهده تمام سازمان قرار گیرد. به عبارت دیگر کلیه نیروی انسانی سازمان باید دارای تعهد کاملی در راستای رضایتمندی مشتری باشند. بعد از آن باید توانمندسازی صورت گیرد و همچنین برای ایجاد تغییرات در راستای بهبود رضایتمندی مشتری، مسئول باشند (Villalobos,2000).
۲۴-۲ رضایت گردشگر
گردشگران نیز همانند دیگر مشتریان، اغلب دارای انتظارات اولیه در مورد نوع و کیفیت خدمات ارائه شده در یک مقصد خاص هستند. این انتظارات اغلب از طریق تبلیغات، آگهیهای بازرگانی، بروشورها، رسانههای گروهی و اطلاعات غیر رسمی از دوستان و اقوام فراهم میشود. مقداری که توقعات گردشگران برآورده میشود در نهایت سطح رضایت مشتریان را تعیین میکند. اگر عملکرد کلی، در حین یا پس از دیدن مقصد فراتر رفته و یا برآورده کننده انتظارات اولیه نباشد در نتیجه گردشگر ناراضی محسوب میشود. رضایت مشتری مساله بسیار مهمی در بسیاری از صنایع خدماتی میباشد. در صنعت گردشگری و میهماننوازی، میتوان گفت که گردشگران راضی با احتمال بیشتری مقصد گردشگری را به دیگران پیشنهاد میکنند که ارزانترین و موثرترین راه بازاریابی و پیشبرد فروش است (Crosby,1993). بعلاوه، معمولا رضایت مشتری به افزایش نرخ نگهداری و وفاداری گردشگران و در نتیجه به افزایش تعداد گردشگران و افزایش درآمد میانجامد ( Akama & Kieti,2003).
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 01:34:00 ق.ظ ]
|