نظام شفاف عملکردی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیریت مالی یا مالی

 

فصل سوم
روش‌های آماری پژوهش
فصل سوم
۳-۱ مقدمه
در این فصل ابتدا روش تحقیق، جامعه آماری و نمونه و حجم آن و روش نمونه‌گیری توضیح داده‌شده است. سپس ابزار جمع‌آوری تحقیق، روایی و اعتبار تحقیق بررسی و در آخر روش‌های آماری تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تشریح شده است.
۳-۲ روش تحقیق:
بر اساس پیاز تحقیق (ساندرز، ۲۰۰۹) که شکل آن در زیر آمده است، این پژوهش دارای ابعاد زیر است:
شکل ۱: پیاز تحقیق
جهت‌گیری‌های پژوهشپژوهش‌هایی که در هرکدام از مبانی فلسفی موردنظر انجام می‌شوند می‌توانند جهت‌گیری‌های چهارگانه‌ای داشته باشند که بر اساس تعریف زیر جهت‌گیری ما در این تحقیق، از نوع کاربردی می‌باشد.
تحقیقات کاربردی: هدف از تحقیق کاربردی به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به‌وسیله آن نیازی مشخص و شناخته‌شده برطرف گردد. در این نوع تحقیقات هدف کشف دانش تازه‌ای است که کاربرد مشخصی را درباره فراورده یا فرایندی در واقعیت را دنبال می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، تحقیق کاربردی تلاش برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد (خاکی،۱۳۹۰: ۹۴).
فلسفه پژوهش: این پژوهش ازنظر جنبه فلسفی یک تحقیق اثبات‌گراست، زیرا در این پژوهش فرض بر آن است که اصول علمی واقعی بوده و مستقل از زمان، مکان و شرایط هستند.
رویکردهای پژوهشهر پژوهشی می‌تواند بر اساس رویکردی خاص انجام شود که رویکرد موردنظر در این تحقیق، رویکردی استقرایی است.
استراتژی‌های پژوهش: استراتژی (طرح) تحقیق نیز بر اساس تعریف زیر، از نوع استراتژی پیمایشی یا اکتشافی می‌باشد.
مطالعات اکتشافی: خواندن متون و مصاحبه‌های اکتشافی باید به تدوین نظری مسئله کمک کند. خواندن متون کمک می‌کند که درباره شناخت‌های مربوط به پرسش‌های آغازی حضور ذهن پیدا کرد؛ مصاحبه کمک می‌کند تا چشم اندازهای تازه‌ای را کشف کرد و میدان خواندن متون را وسعت بخشید یا تصحیح کرد. خواندن متون و مصاحبه‌های اکتشافی مکمل هم هستند و متقابلاً یکدیگر را تقویت می‌کنند (کیوی، کامپنهود، ۱۳۷۰: ۵۷).
اهداف پژوهش: هدف اصلی ما در تحقیق حاضر انجام تحقیقی توصیفی است. چون ما در این تحقیق سعی می‌کنیم که آنچه را که هست بدون هیچ دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش کرده و نتایج عینی از موقعیت موردنظر ارائه دهیم.
محیط پژوهش: محیط این تحقیق بر اساس تعریف زیر، از نوع تحقیق میدانی است.

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">