7

 

 

ویژگیهای مذهبی

 

 

41-44

 

 

 

 

8

 

 

ویژگیهای جغرافیایی

 

 

45-46

 

 

 

 

در این تحقیق 400 پرسشنامه توزیع شد که در تجزیه و تحلیل آماری تحقیق، از اطلاعات این پرسشنامه استفاده شده است.
3-4- روایی و پایایی پرسشنامه
3-4-1- روایی
روایی آزمون اشاره دارد به” میزان کارایی آزمون برای اندازه گیری خصیصه ای که بمنظور اندازه گیری آن خصیصه ساخته شده است” به عبارت دیگر ضریب روایی نشانگر آن است که تا چه حد اندازه ابزار اندازه گیری، ویژگی های با ثبات آزمودنی و با ویژگی های متغییر وی را می سنجد(دلاور، 1388: 76).
برای روایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که توسط نرم افزار spss اندازه گیری و تعیین می گردد.و مقدار آن9/0 می باشد.
3-4-2- پایایی
پایایی یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است و با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی را نشان می دهد. به عبارت دیگر ضریب پایایی نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی را با ویژگی های متغیر آن می سنجد (دلاور، 1388: 77).
3-5- جامعه آماری
جامعه آماری که در این پژوهش مدنظر است جوانان شهر تهران (18-35 سال) می‌باشد.
3-6- برآورد حجم نمونه
اخذ تصميم درباره حجم نمونه, از لحاظ تامين ميزان دقت نتايج نمونه گيری و صرفه جويي در مقدار وقت و هزينه، از اهميتی خاص برخوردار است. بديهی است که بزرگ بودن حجم نمونه موجب صرف هزينه و وقت زياد, و کوچک بودن حجم نمونه موجب عدم دقت کافی برآوردها می شود. سعی ما بر اين است که در چارچوب اطلاعات موجود و با توجه به وقت و هزينه ممکن و دقت لازم, مناسب ترين حجم ممکن نمونه را انتخاب کنيم.
بدين ترتيب برای تعيين حجم نمونه به سراغ علم آمار می رويم و حجم نمونه را با در نظر گرفتن ميزان دقت و سطح اطمينان مورد نظر محاسبه می کنيم.
براي تعيين تعداد نمونه مورد نياز جهت برآورد پارامترمورد نظر (براي مثال نسبت يك صفت خاص در جامعه، مانند نسبت معلمان ورزشكار) بايد ميزان اشتباه مجاز دربرآورد پارامتررا در نظر گرفت.حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول های مناسب آماری تعیین شده است. فرمول مورد استفاده برای تعیین حجم نمونه با توجه به شرایط تحقیق که جامعه نامحدود است (جوانان شهرتهران) به شرح زیر می باشد.
لازم به ذکر است با توجه به بالا بودن حجم جامعه آماری (N بسیار بزرگ است) از FPC (کسر نمونه‌گیری) که برابر  است به جهت سهولت محاسبات صرف نظر شده است.
 
که در این رابطه p نسبت موفقیت و p-1 شکست است. مقدار p را مانند واریانس از اطلاعات گذشته یا از پیش آزمون به دست می‌آوریم و اگر هیچ یک از این ها مقدور نباشد، مقدار آنرا 5/0 در نظر می‌گیریم. زیرا بیشترین مقدار واریانس برای نسبت وقتی است که5/0 p= باشد. در رابطه فوق، p نسبت مورد نظر برای یک صفت (یا یک متغیر) تأثیرگذار در تحقیق، z مقدار متناظر با احتمال 95 درصد در توزیع نرمال استاندارد شده، d میزان خطای نسبی برآورد برای صفت مورد نظر است. حجم نمونه نهایی400 شده است.
برای دستیابی به هدف این پیمایش از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای استفاده شده است. از آنجا که به دلیل حجم محدود نمونه امکان توزیع کافی آن در همه نقاط شهر تهران وجود نداشت و از طرفی با توجه به اینکه هدف تحقیق پیدا کردن برآورد شهرتهران ، لذا تلاش شد که با حفظ نمایایی (معرف بودن) نمونه، شیوه انتخاب مناطق در شهرتهران مورد مطالعه به گونه‌ای باشد که ابتدا شهر تهران از حیث متغیرهای تأثیرگذار و کلیدی مانند جمعیت، قومیت، سطح توسعه اقتصادی- اجتماعی خوشه‌بندی شده و سپس از هر کدام از خوشه‌ها (که شامل مناطق همگن از حیث متغیرهای بالاست) نمونه ها انتخاب گردد. در این صورت مطمئن خواهیم بود که نمونه گرفته شده تا حدود بسیار زیادی همه تنوع‌های موجود در جامعه آماری را پوشش می‌دهد.
 
05/0 = d یعنی95 اطمینان، 5درصدخطا
 
بعد از محاسبه به عدد 400 می رسیم.
3-7- روش نمونه گیری
نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آن ها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد.*****
نمونه گیری، فرآیند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوریکه با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه، قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضای جامعه تعمیم دهیم.
در این روش تحقیق، از نمونه گیری طبقه ای استفاده می شود.

 

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.



 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...