دسترسی متن کامل – بررسی نقش عناصر بازاریابی رابطه مند بر عملکرد شرکت های دانش بنیان- قسمت ۹ |
![]() |
۱-اعتماد شناخت محور
۲-اعتماد عاطفه محور
ج- دستهبندی دین و دیگران (۱۹۹۵)
-روابط بین همکاران هست.
– روابط بین سرپرستان و زیردستان هست.
– روابط بین سازمان و اربابرجوع یا عرضهکنندگان هست.
۱-اعتماد افقی
۲- اعتماد عمودی
۳-اعتماد خارجی
د- دستهبندی بیرد و آمند (۱۹۹۵)
-براساس روابط اصیل –وکیل صورت میپذیرد و نقش تعهد اخلاقی بسیار حیاتی است.
-بر مبنای روابط بین فردی شکل می گیرد.
-شکلی از سرمایه اجتماعی است که جامعه از تعاملات افراد به صورت فرد به فرد بدست آورده است.
۱-اعتماد اعتباری
۲- اعتماد متقابل
۳-اعتماد اجتماعی
ه- دستهبندی توماس (۱۹۹۸)
-تمایل عمومی فرد برای اعتماد کردن به افراد خاص
-بستگی به موقعیت دارد که گرایش به اعتماد را نشان میدهد.
-ویژگی شخصیتی و خلق و خوی فردی برای اعتماد کردن یا نکردن.
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |
۱-اعتماد موقعیتی
۲-اعتماد یاد گرفتهشده
۳-اعتماد براساس روحیه فردی
و-دسته بندی دیبن و همکاران (۲۰۰۰)
منبع:احمدی مهربانی،۱۳۸۱
۲-۲-۳– تعهد
تعهد سازمانی درجه نسبی تعیین هویت فرد با یک سازمان خاص و درگیری و مشارکت او با آن سازمان هست. در این تعریف تعهد سازمانی سه عامل را شامل میشود:۱-اعتقاد قوی به اهداف و ارزشهای سازمان ۲-تمایل به تلاش قابلملاحظه به خاطر سازمان ۳- آرزو و خواست قوی و عمیق برای ادامه عضویت در سازمان (پورتر[۱۶]،۱۹۸۳). تعهد به مفهوم تمایل پایدار هر یک از شرکای تجاری به حفظ روابط ارزشمند است. هنگامی تعهد به یک رابطه شکل خواهد گرفت که یکی از طرفین به اهمیت رابطه اعتقاد داشته باشد و برای تضمین حفظ یا ارتقای رابطه حداکثر تلاش خود را کند (مورگان و هانت،۱۹۹۴). تعهد به عنوان التزام صریح یا ضمنی به استمرار رابطه بین طرفین مبادله تعریف میشود(دیتز و همکاران[۱۷]، ۲۰۰۶). هنگامی که طرفهای تجاری متعهد به هم دیگر باشند،تمایل بیشتری به همکاری،برآوردننیازمندیهای طرف مقابل،اشتراکگذاری اطلاعات و حل مشترک مشکلات دارند (واسودوان و همکاران[۱۸]،۲۰۰۶). تعهد سازمانی پذیرش ارزشهای سازمان و درگیر شدن در سازمان است و معیارهای اندازهگیری آن را شامل انگیزه، تمایل بهبرای ادامه کار و پذیرش ارزشهای سازمان میدانند (پورتر و همکارانش،۱۹۷۴). قصد و نیت یک طرف رابطه برای ادامه دادن یا حفظ رابطه با طرف دیگر (راشید[۱۹]،۲۰۰۳).مطالعاتی که در زمینه تعهد سازمانی صورت گرفته به شرح زیر است (رنجبران و همکاران،۱۳۸۸):
۲-۲-۳-۱-می یر و آلن[۲۰] (۱۹۹۱)
تعهد سازمانی را به ابعاد سه گونه زیر تقسیم نمودهاند:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-21] [ 11:30:00 ب.ظ ]
|