-ابتلا به سایر اختلالات مزمن

 

 

-عدم داشتن انگیزه و رضایت آگاهانه نسبت به انجام اصول درمانی

 

 

-غیبت بیش از ۳جلسه

 

 

۳-۴-ابزار پژوهش

 

 

ابزارمورداستفاده پرسشنامه مقیاس افسردگی،اضطراب و استرس(DASS-21)بود.

 

 

۳-۵-روش گرد آوری اطلاعات

 

 

اطلاعات توسط پرسشنامه مقیاس افسردگی،اضطراب و استرس(DASS-21)جمع آوری شد.
مقیاس افسردگی،اضطراب و استرس(DASS-21)در سال ۱۹۹۵ توسط لاویبوندو لاویبوند تهیه شد.
این مقیاس دارای دو فرم است.فرم کوتاه دارای ۲۱ عبارت است که هریک از سازه های روانی«افسردگی»،«اضطراب»و «استرس»را توسط ۷ عبارت متفاوت ،مورد ارزیابی قرار می دهد.فرم بلند آن شامل ۴۲ عبارت است که هریک از ۱۴ عبارت یک عامل یا سازه روانی را اندازه گیری می کند. فرم کوتاه ۲۱عبارتی توسط صاحبی و همکاران(۱۳۸۴)برای جمعیت ایرانی اعتبار یابی شده است.
ویژگی های روانسنجی
لویابند و لویابند(۱۹۹۵)در یک نمونه بزرگ۷۱۷نفری از دانشجویان ،پرسشنامه افسردگی بک با مقیاس DASS (r=./4) همبستگی بالایی را نشان دادند.علاوه بر این آنتونی وهمکاران (۱۹۹۸) الگوی مشابهی از همبستگی را در نمونه های بالینی بدست آوردند.
کرافورد وهنری(۲۰۰۳)نیز در نمونه۱۷۷۱نفری انگلستان این ابزار را با دو ابزار دیگر مربوط به افسردگی و اضطراب مقایسه وپایایی این ابزار را با آلفای کرونباخ برای افسردگی ۹۵/.، اضطراب۹۰/. و استرس۹۳/. و برای نمرات کل ۹۷/.گزارش نمود.
در ایران نیز توسط مرادی پناه،صاحبیو عاقبتی اعتبار این ابزار تایید شده است.به طوری که در مطالعه مرادی پناه ،آلفای کرونباخ در حیطه افسردگی ۹۴/.،اضطراب۹۲/.واسترس۸۲/.گزارش گردیده است.
کلید آزمون
۱-زیر مقیاس افسردگی(۷عبارت):۳-۵-۱۰-۱۳-۱۶-۱۷-۲۱،
۲-زیر مقیاس اضطراب(۷عبارت):۲-۴-۷-۹-۱۵-۱۹-۲۰،
۳-زیر مقیاس استرس(۷عبارت):۱-۶-۸-۱۱-۱۲-۱۴-۱۸،
نمره گذاری و روش اجرا
مقیاس DASS-21توانایی تشخیصی و غربالگری نشانه های اضطراب،افسردگی و استرس را در طی یک هفته گذشته داردکاربرد این مقیاس جهت افراد بزرگسال است .هرچند این آزمون توانایی غربالگری و تشخیص در دوره نوجوانی را نیز دارد،ولی بهتر است برای افراد بالاتر از ۱۵ سال مورد استفاده قرارگیرد.
نحوه پاسخ دهی به پرسش ها به صورت چهار گزینه ای است که به صورت خود سنجی تکمیل میشود.دامنه پاسخ ها از”هیچ وقت”تا”همیشه”متغییر است،به طوری که افراد می توانند پاسخ های خود را به صورت یکی از گزینه های مقابل پرسش مربوطه به صورت “هیچ وقت”،”کمی”،”گاهی”و “همیشه”با علامت ضربدر (×)مشخص نمایند.نمره گذاری از”صفر”تا”سه”.نمره یک برای گزینه “کمی”،نمره دو برای گزینه”گاهی”ونمره سه برای گز ینه “همیشه” در نظر گرفته شده است مجموع نمرات جمع شده و بر اساس جدول زیر تفسیر می شود

 

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;">