منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

بت به رقبای خود در نزدیکی به مشتری و تسخیر قلب وی برتری داشته باشد (مهری، ۱۳۸۵).
همچنین از تعاریف فوق و نیز هر تعریف دیگری از مزیت رقابتی که بنگریم، به این وجوه مشترک در بین آن ها برمی خوریم که برای دستیابی به مزیت رقابتی، یک سازمان هم باید به موقعیت خارجی خود توجه کندو هم توانمندی های داخلی رامورد توجه قرار دهدشایان ذکر است که سازمان باید به قابلیت های داخلی و موقعیت رقابتی در بازار نه بصورت جدا از هم بلکه بطور متقابل به عنوان منابع دستیابی به مزیت . رقابتی و تدوین استراتژی بازاریابی فکر کند( ,۲۰۰۳ ( Hooley et al.همچنین ذکر این نکته ضروری است که داشتن منابع به تنهایی برای شرکت ایجاد مزیت رقابتی نمی کند بلکه شرکت باید بداند که چگونه ازاین منابع استفاده نماید. بعلاوه شرکت تعریف دقیقی از توانایی های خود داشته وبطور مستمر در حال رشد وبالندگی باشد وتوانایی ایجاد منابع جدید از طریق منابع فعلی را با استفاده از مهارت های کارکنان ویا فن آوری های جدید را داشته وپیوسته به دانبال راه های جدید برای تولید محصولات ویا خدمات جدیدباشد(Agha etal,2012).
۲-۴-۲)مزیت رقابتی پایدار
مفهوم مزیت رقابتیSCA))[65] پایدار درسال ۱۹۸۴ وزمانی مطرح شد که دی[۶۶] استراتژی های حفظ مزیت رقابتی را تبیین کرد.این اصطلاح به صورت جدی ور سال۱۹۸۵ از سوی پورتر ودرچهارچوب انواع استراتژی های رقابتی (رهبری هزینه، تمرکز وتمایز) برای رسیدن به مزیت رقابتی بلندمدت مطرح شد. علیرغم این موضوع، پورتر تعریف رسمی درباره ی مزیت رقابتی پایدار ارائه نکرد. بارنی( ۱۹۹۱ ) نزدیک ترین تعریف را به این صورت مطرح کرد که مزیت رقابتی پایدار عبارت است از تداوم فواید اعمال استراتژی های خلق ارزش منحصر به فرد و به شکل غیر هم زمان با رقبای بالقوّه و موجود که قادر به نسخه برداری از این فواید نیستند. مزیت رقابتی پایدار به تلاش بنگاه در ایجاد و حفظ مزیت برای دوره ی زمانی بلندمدت مربوط می شود . بر اساس مطالعه ی پنکیج[۶۷] مزیت رقابتی پایدار متأثر از سه عامل: اندازه ی بازار هدف، دستیابی بیشتر به منابع و مشتریان ، و محدودیت در اختیارات رقب ا است . به طورکلی، بنگاهی می تواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند که مدیران آن ، استراتژی خود را بر اساس ویژگی هایی اعمال کنند که به راحتی قابل کپی شدن نیستند(راسخی وذبیحی،۱۳۸۷). پیتراف[۶۸](۱۹۹۳) چهار عامل را برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار ضروری می داند: منابع(ناهمگنی در صنعت)، محدودیت های آتی رقابت، تحرّک ناقص منابع و محدودیت های موجود برای رقابت (۲۰۰۶ (Strand,.
۲-۴-۳)استراتژی‌های عمومی (ژنریک)[۶۹] پورتر
استراتژی های عمومی پورتر عبارتند از عبارتند از رهبری هزینه، تمایز و تمرکز که در ادامه به شرح هرکدام پرداخته می شود:
رهبری هزینه : استراتژی رهبری هزینه مستلزم آن است که یک شرکت در کسب و کار خود کمترین هزینه را داشته باشد. یک رهبر هزینه می‌تواند با کمترین هزینه عملیاتی ووارایه قیمت‌های متوسط در صنعت، سودآوری بالاتر از میانگین به دست آورد. رهبری هزینه به معنی رهبری قیمت‌ها نیست. در این استراتژی حداکثر کردن حاشیه سود هدف اصلی است. در صورتی که در بازار، خریداران قدرت چانه‌زنی بالایی داشته باشند، یک رهبر هزینه نسبت به شرکت رقیب که دارای هزینه بالاتری است، بهتر می‌تواند واکنش نشان دهد. برای کاهش شدید هزینه‌ها در یک صنعت، رهبر هزینه ممکن است در صورت بالا بودن سطح تقاضا با استفاده از تولید انبوه و نیز افزایش تجربه و مهارت به این امر نایل گردد. کاهش شدید هزینه‌ها خود عاملی برای جلوگیری از ورود تازه‌واردها می‌باشد. با این حال مشکلات اساسی به شرح زیردر تغییر استراتژی رهبری هزینه وجود داردکه عبارتند از:




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...