بررسی عوامل موثر بر اعتماد سازی مشتریان در توزیع آنلاین محصولات انتشاری، لوازم … |
برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید. |
فصل سوم
روش تحقیق
۱-۳ مقدمه
هدف تمام علوم،شناخت و درک دنیای پیرامون ماست. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی روش های علمی تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کردهاند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف انسانی از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد. اکنون تحقیق در علوم انسانی روشی علمی است که به بسیاری از مسائل و رویدادها به دیده تردید می نگرد و آنها را با روش های مخصوص و از ابعاد و جنبه های گوناگون بررسی می کند تا به علت آنها پی ببرد و راهکار یا الگویی جدید جهت بهبود شرایط ارائه نماید. انتخاب روش تحقیق مناسب، به هدف ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد. بخش روش شناسی پژوهش ، قلب اصلی آن است که در آن کارهای انجام شده معرفی می گردد (سیف۱۳۷۵ ).
هر تحقیق تلاشی است نظام مند به منظور دستیابی به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مسئله. با توجه به اینکه پرسش ها و مسئله ها ماهیت های گوناگونی دارند، لذا نمی توان بر پایه چگونگی این پرسش ها و مسئله ها تحقیقات را طبقه بندی کرد. نوع جهت گیری پژوهشی که در برخی کتاب ها از آن تحت عنوان طبقه بندی تحقیقات برحسب هدف نام برده می شود، قبل از هر چیز بر« میزان کاربرد مستقیم یافته ها و درجه تعمیم پذیری آنها در شرایط دیگر» توجه دارد. ( سرمد و همکاران،۱۳۸۱، ۲۵).
۲-۳روش تحقیق :
تحقیق عملی است منظم که در نتیجه آن پاسخ هایی برای سؤال های مورد نظر در موضوع تحقیق بدست می آید. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راههای نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (نادری و نراق، ۱۳۸۰). جان بست[۴۳] در کتاب روشهای تحقیق در علوم تربیتی، روشهای پژوهش را به سه گروه تحقیق تجربی (آزمایشی)، تحقیق برآوردی، ارزیابی، توصیفی (میدانی) و تحقیق تاریخی، تقسیم نموده است. خلیلی شورینی نیز در کتاب روشهای تحقیق در علوم انسانی هشت روش تحقیق تاریخی، تحقیق توصیفی، تحقیق موردی و زمینه ای، تحقیق تداومی و مقطعی، تحقیق همبستگی، تحقیق علی یا پس از وقوع، تحقیق تجربی و تحقیق نیمه تجربی را مطرح نموده است (خلیلی شورینی، ۱۳۸۶).
دستیابی به هدف های علم با شناخت علمی میسر نخواهد شد ، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق (خاکی:۱۵۵،۱۳۸۸)
روش تحقیق ما ، روش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد . پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع روش پیمایشی ، در مجموع روش تحقیق توصیفی،پیمایشی است.
۳-۳جامعه آماری پژوهش
بنابرنظر اغلب محققان جامعه آماری عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مندیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم (خاکی ، ۱۳۷۹). جامعه آماری به کل افرادی گفته می شود که از جهات خاص مربوط به نقطه نظرهای تحقیق دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهش مورد نظر باشند. محقق باید قبل از آغاز کار پژوهش چارچوب جامعه آماری آن تحقیق را مشخص و روشن کند تا هم تکلیف خودش معلوم باشد و هم بتواند آن را به سادگی به دیگران معرفی نماید. جامعه آماری را جامعه هدف نیز می گویند(فرهنگی و صفر زاده،۲۴۴،۱۳۹۰). با توجه به موضوع و هدف تحقیق،جامعه آماری پژوهش حاضر خریداران محصولات انتشاری، لوازم آموزشی و کمک آموزشی از وب سایتهای الکترونیکی در استان تهران میباشند (لیست این وب سایتها از سایت مرجع www.enamad.ir استخراج شده است و تعداد ۲۵۹ وبسایت در استان تهران را در حوزه مورد نظر فعالیت دارند).
۴-۳روش نمونه گیری و حجم نمونه
پژوهشگران همیشه کلیت یک جامعه را مطالعه نمیکنند زیرا نمیتوانند همه اعضای آن جامعه را شناسایی کنند یا نمیتوانند فهرست اسامی آنها را به دست آورند. بنابراین در عمل پژوهشگران جامعه هدف را مطالعه کرده و در واقع اقدام به نمونهگیری مینمایند. نمونهگیری[۴۴] فرایند گزینش و انتخاب تعدادی از اعضاء جامعه است به طوری که پژوهشگر با بررسی نمونه و درک خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای نمونه قادر به تعمیم خصوصیات یا ویژگیها به عناصر جامعه خواهد شد (دانایی فرد و همکاران: ۱۳۹۰: ۳۰۹).
همانگونه که ذکر گردید جامعه آماری در این تحقیق، خریداران محصولات انتشاری، لوازم آموزشی و کمک آموزشی از وب سایتهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی در استان تهران ، می باشد. با توجه به اطلاعات اخذ شده از سایت مرجع www.enamad.ir ، این جامعه تعداد ۲۵۹ وبسایت در استان تهران شامل می گردد،.
تعداد نمونه آماری این تحقیق از طریق جدول تعیین حجم نمونه به روش کرجسی و مورگان انجام گرفته است. بر طبق این جدول برای N=10,000 تعداد نمونه برابر ۳۸۴ می باشد. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه مورد بررسی برای تعیین حجم نمونه از جدول جرسی – مورگان[۴۵] استفاده میشود که بدین طریق حجم نمونه معادل ۳۸۴ نفر برآورد خواهد شد.
در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده میشود. برای انتخاب نمونه از بین وب سایتهای موجود، تعداد ۱۵ وبسایت که برای کمک به پژوهشگر اعلام آمادگی نموده اند انتخاب شده(نمونه در دسترس)[۴۶] و نمونه پژوهش از بین کاربران این وب سایتها به روش تصادفی ساده گزینش خواهد شد. از آنجا که تعداد وبسایتهای فعال در حوزه مورد بررسی زیاد بوده و امکان دسترسی به تمام آنها وجود نداشته، پژوهشگر از طریق ارسال ایمیل به مدیران این وبسایتها از آنان در جهت تحقق هدف پژوهش طلب یاری نموده است. در این میان تنها ۱۵ وبسایت به پژوهشگر پاسخ داده و برای تکمیل و انجام این پروژه اعلام آمادگی نمودهاند از اینرو با صلاحدید اساتید مقرر گردید نمونه مورد بررسی از بین کاربران این وبسایتها انتخاب شود
۵-۳ قلمرو مکانی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-21] [ 10:49:00 ب.ظ ]
|