بررسی عملکرد شرکتهای بورسی قبل و بعد از اجرای فاز اول هدفمندی … |
برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید. |
حث معیارهای عملکرد مالی شرکتها تشریح و تبیین میگردد.
۲-۶-۱، عملکرد مالی
معیارهای عملکرد مالی بخشی از معیارهای عملکرد شرکت میباشند که جهت اندازهگیری عملکرد مالی مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین در تعریف عملکرد مالی لازم است شناختی از اهداف مالی شرکتها به دست آید. عملکرد مالی شرکت عوامل زیادی را بر اساس تنوع گروههای ذینفع شامل میشود و ضریب اهمیت هر یک از عوامل مذکور تا حد زیادی وابسته به نوع و ویژگیهای محیطی است که شرکت در آن فعالیت میکند. بطور کلی دو دیدگاه اقتصادی در مورد مبنا قرار دادن گروههای ذینفع در شرکت وجود دارد. یک دیدگاه اعتقاد بر این است که شرکتهای انتفاعی به دنبال منافع مالی خود هستند و به منافع اجتماع فکر نمیکنند. بنابراین گروههای ذینفع نظیر دولت، مشتریان و مردم باید وارد صحنه شده و با استفاده از مکانیزمهای مختلف اهداف خود را به شرکت تحمیل کنند.(فتحی، ۱۳۸۵)
گروه دیگر اعتقاد دارند که شرکتهای انتفاعی با توجه به تلاشی که در راستای کسب سود میکنند، بهترین ابزار تقاضای کارایی و بهرهوری اقتصادی به حساب میآیند و لازم نیست هدفی غیر از اهداف صاحبان سرمایه (افزایش ارزش شرکت) را مدنظر قرار دهند. در نهایت با توجه به قوانین و مقررات و جریمههای حاکم بر عملکرد غیر قانونی و با توجه به عکسالعمل سایر گروههای ذینفع در مقابل عملکرد شرکت، معمولاً عدم توجه به اهداف آنها میتواند هدف اصلی سهامداران شرکت یعنی حداکثر کردن ارزش سهام را با خلل اساسی مواجه سازد. بنابراین نمیتوان ادعا نمود که اگر شرکت صرفاً به اهداف سهامداران خود یعنی حداکثر نمودن ارزش سهام توجه کند سایر منافع اجتماعی را زیر پا گذاشته است. بنابراین عقیده بر آن است که انگیزه صاحبان سهام از سرمایهگذاری در شرکتها کسب منافع مادی حاصل از آن است و افزایش ثروت مادی سهامداران از مهمترین این منافع به حساب میآید. با توجه به اهدافی که در عملکرد مالی مورد توجه قرار میگیرد، تعریف آن به صورت زیر خواهدبود:
عملکرد مالی عبارتست از درجه یا میزانی که شرکت به اهداف مالی سهامداران در راستای افزایش ثروت آنان نائل میشود(همان منبع).
اهداف عملیاتی که مدیریت شرکت در راستای دستیابی به هدف اصلی یعنی افزایش ثروت سهامداران دنبال میکند، دربرگیرنده شاخصها و معیارهایی است که بر مبنای آن میتوان عملکرد مالی شرکت را اندازه گیری کرد. در ادامه مدلهای ارزیابی عملکرد مالی را مورد توجه قرار خواهیم داد.
۲-۷، مدلهای ارزیابی عملکرد مالی
استفادهکنندگان گزارشهای مالی با استفاده از معیارهای مختلف، عملکرد شرکت را ارزیابی میکنند. روشهای متعددی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد که به طور کلی میتوان آنها را به دو دسته: مدلهای حسابداری و مدلهای اقتصادی تقسیم کرد. در مدلهای حسابداری، ارزش سهام شرکت از حاصلضرب سود شرکت در ضریب تبدیل سود به ارزش محاسبه میشود. در این دسته از مدلها از معیارهای مختلفی از جمله سود، سود هر سهم، رشد سود، سود تقسیمی، جریانهای نقدی آزاد، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و نرخ بازده داراییها برای ارزیابی عملکرد استفاده میشود. در مدلهای اقتصادی ارزیابی عملکرد که از مهمترین آنها میتوان به ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده و ارزش افزوده بازار اشاره کرد، ارزش شرکت براساس قدرت سودآوری داراییهای موجود و مابهالتفاوت نرخ بازده و هزینه سرمایه تعیین میشود (استیوارت[۲۱]،۱۹۹۱؛ باسیدور و همکاران[۲۲]، ۱۹۹۷؛ باش و همکاران[۲۳]، ۲۰۰۳؛ و چارلز و همکاران[۲۴]، ۲۰۰۴). در ادامه به تشریح معیارهای مختلف ارزیابی عملکرد تحت دو مدل بالا خواهیم پرداخت.
۲-۷-۱، مدلهای حسابداری
گزارشهای مالی از مهمترین نتایج سیستمهای اطلاعاتی حسابداری است که برای گروههای مختلفی از استفاده کنندگان برون سازمانی و همچنین درون سازمانی تهیه و ارائه میشود. درگزارشهای مالی سود گزارش شده از اهمیت زیادی برای استفادهکنندگان برخوردار است. سرمایهگذاران با اتکا به سود حسابداری عملکرد شرکت را ارزیابی کرده و پیشبینیهای خود را بر آن اساس انجام میدهند. مدیران نیز از سود برای برنامهریزی آینده شرکت استفاده میکنند. در مدل حسابداری ارزیابی عملکرد، ارزش شرکت از حاصلضرب دو عدد بهدست میآید: عدد اول، سود شرکت و عدد دوم، ضریب تبدیل سود به ارزش است. همانطور که پیش از این نیز بیان شد در مدلهای حسابداری ارزیابی عملکرد، ارزش یک شرکت تابعی از معیارهای مختلفی نظیر سود، سود هر سهم، نرخ رشد سود، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایهگذاری، جریان نقدی آزاد و سود تقسیمی است(استیوارت، ۱۹۹۱). مدلهای حسابداری نیز خود به دو دسته کلی تقسیم میشوند، دسته اول مبتنی بر اطلاعات حسابداری و دسته دوم مبتنی بر ترکیب اطلاعات حسابداری و اطلاعات بازار(جهانخانی و سجادی،۱۳۷۴).
معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری
این معیارهای عمدتاً با استفاده از اطلاعات تاریخی صورتهای مالی اساسی و یادداشتهای همراه عملکرد شرکت را اندازه گیری میکنند. این معیارها شامل سود، سود هر سهم، رشد سود، سود تقسیمی، جریانهای نقدی آزاد، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و نرخ بازده داراییها میباشند(همان منبع).
<st
rong>۲-۷-۱،الف) سود
سود حسابداری عبارت است از درآمدها منهای هزینهها. شرکت در طول دوره مالی با توجه به فعالیتهایی که انجام میدهد، در آمد تحصیل میکند و از طرف دیگر برای تولید محصولات و ارائه خدمات مبالغی هزینه متحمل میشود که در پایان دوره مالی به منظور تعیین عملکرد شرکت درآمدها و هزینههای مربوط با هم مطابقت داده میشوند تا معلوم شود که شرکت در دوره مالی مورد نظر چه مقدار سود تحصیل نموده است. بنابراین سود میتواند معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت باشد(جهانخانی و ظریف فرد، ۱۳۷۴).
۲-۷-۲،ب) سود هر سهم(EPS)
سود هر سهم[۲۵] از تقسیم سود خالص بعد از ماالیات بر تعداد سهام بدست می آید و طبعاً همان ایرادهای اساسی که بر سود و رشد سود وارد است، بر آن نیز وارد است. یعنی با دستکاری کردن سود و یا تغییر روشهای پذیرفته شده در حسابداری، سود هر سهم نیز تغییر خواهدکرد. در حقیقت سود هر سهم تعیین کننده ارزش سهام شرکت نیست زیرا در مواردی سود هر سهم کاهش یافته ولی قیمت سهام افزایش یافته است. سود هر سهم فقط مربوط به یک دوره زمانی معین است و نمی توان با توجه به آن در مورد ارزش شرکت قضاوت کرد. چیزی که تعیین کننده قیمت سهام یک شرکت است عرضه و تقاضای سهام است و عرضه و تقاضا مستقیماً به پیش بینی سودهای آینده بستگی دارد. در پیش بینی آینده عوامل زیر مطرح هستند:
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 03:08:00 ق.ظ ]
|