افراد:

 

 

در سازمان چابک که با تغییرات مدام محیطی روبرو است توانایی و انعطاف پذیری انسان نقش مهمی‌را ایفا میکند و اقدامات زیر در این راستا موثر میباشد:

 

 

 

    • تمرکز بر فعالیتهای گروهی و فرهنگ مشارکت.

 

 

    • تفویض اختیار به پرسنل سازمان.

 

 

    • تکیه بر آموزش به عنوان ابزار مهم.

 

 

    • تربیت و اموزش پرسنل در مهارتهای مختلف

 

 

 

 

    1. تکنولوژی:

 

 

یک سیستم تولید چابک توانایی مقابله با تغییرات پیش بینی نشده را دارد این تغییرات میتواند در مدل محصولات باشد از جمله:

 

 

 

    • استفاده از سیستم های انعطاف پذیر تولید.

 

 

    • سرمایه گذاری روی تکنولوژی های سخت افزاری مناسب و مدرن.

 

 

    • به کارگیری سیستمهای انعطاف پذیر پشتیبانی تولید به منظور انطباق با شرایط متغیر.

 

 

    • پی ریزی یک سیستم تولید مجازی.

 

 

 

 

    1. تکنولوژی اطلاعات

 

 

یکی از تمایز بین سیستم های چابک با سایر سیستم ها بالا بودن محتوای اطلاعاتی است به علاوه حجم اطلاعات مبادله شده بین شرکتهای همکار بالا میباشد و لزوم حفاظت از اطلاعات کلیدی هر سازمان را نمایانتر میسازد بنابراین سازمانهای چابک نیازمند سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطاتی پیشرفته و انعطاف پذیر بوده که تضمن دهنده در برابر مشکلات باشد و اقدامات زیر باید انجام گیرد:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

    • استفاده از استانداردهاو پروتکل های مناسب در مبادله اطلاعات بین سازمانی.

 

 

    • استفاده از سیستمها و تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی مدرن با جهت ایجاد ارتباط مناسب و به هنگام در بین سازمانهای همکار

 

 

 

 

    1. نوآوری و خلاقیت :

 

 

یک سازمان چابک به جای فروش محصول تولیدی خود باید راه حلهای خود را به مشتریان عرضه کنند در واقع هدف نهایی تولید چابک ، تحقق واقعی مفهوم سفارشی سازی و برآوردن نیازهای ویژه و متنوع تک تک مشتریان است و از طریق اقدامات زیر میتواند کارا باشد.
ایجاد فرهنگ تفکر و نواندیشی در سازمان ، سرمایه گذاری و تقدیر از ایده های نو ، ایجاد مکانیزم ارتباط نزدیک با مشتریان و گردآوری مدام نظرات انان ( صمدی و همکاران، ۱۳۹۰).

 

 

۲-۳-۸ اصول و شاخصهای چابکی در بخش دولتی:

 

 

موضوع دولت چابک [۵۴]چیز جدیدی در دنیای کسب و کار نیست در طی دوره های انتخابات سیاستمداران همواره در ظاهر به گونه ای دم از دولت چابک میزنند، اما با این حال جدا از امور ساسی نتایج و موفقیت‌های سازمانهای دولتی چابک جالب توجه و تحسین برانگیز است. مدیران بخش دولتی چابکی را استعداد و توانایی کل سازمان برای پاسخ سریع و موثر به نیازها و فرصتهای متغیر میدانند در این راستا یک سازمان چابک دولتی باید از طرفی جنبهی فیزیکی (عملیات و دارئیها) را بازسازی نموده و از طرف دیگر جنبه ی ذهنی (چارچوب فکری انجام وظایف) خود را مجددا” شناسایی کند از منظر دیگر چابکی نوعی جهت و سوگیری به سمت شهروندان است. شهروندان معتقدند که قوانین و مقررات بروکراسی زیادی بر اقدامات و فعالیتهای دولت حکم فرماست و اگر کسی بخواهد کاری را در بخش دولتی انجام دهد باید از دهها فیلتر عبور کند و به مقصد خود برسد به همین دلیل اگر بناست چابکی در فعالیتهای بخش دولتی نمایان گردد لازم است دید شهروندان را تغییر داده و درصدد همکاری آنها با بخش دولتی برآیند و اگر بخش دولتی به چابکی دست یابد بسیاری از سازو کارهای فرسوده را دور میریزد برای رسیدن به این نتایج باید به سه اصل توجه شود:

 

 

 

    1. برای پیش بینی رویدادها، درک تغییرات مورد نیاز و تجدید ساختار خدمات رسانی بر آن اساس بخش دولتی باید بهترین استفاده را از شبکهها بکند.

 

 

  1. بخش دولتی باید ثابت کند توانایی یادگیری شیوه انجام بهتر فعالیتها و مقابله با چالشها را دارد.



 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...