2010

 

 

Linking organizational culture ،structure ، strategy ،and organizational effectiveness

 

 

نتایج نشان می دهد که مدیریت دانش به واسطه تاثیر فرهنگ ، ساختار ، ارتباطات و استراتژی سازمانی سبب اثربخشی درسازمان می شوند. وبا گسترش دامنه پژوهش در زمینه مدیریت دانش و بررسی مجموعه ای از شیوه های مدیریت می توان مکانیسم اتصال منابع داخلی و مزیت رقابتی را گسترش داد.

 

 

Journal of Business Research63 (2010)763–771

 

 

 

 

2-4 خلاصه فصل :
اگرارتباطات صحیحی در سازمان برقرار نباشد، گردش امور مختل و کارها آشفته میشود. ارتباط تار و پود سازمان را به هم پیوندداده و موجب یکپارچگی و وحدت سازمان می گردد، مسوولیت ایجاد ارتباطات درست در سازمان به عهده مدیریت است و منظور از مدیریت،کلیه سطوح، از مقامات بالا تا مراتب پایین سازمانی است. از این رو مدیریتها باید از کم و کیف فرآیند ارتباط آگاه بوده و نحوه برقراری ارتباط موثر را بدانند جان کاتر ارتباطات را به صورت زير تعريف کرده است : يک فرستنده پيام، پيامی را از طريق وسيله يا ابزاری به گيرنده پيام می فرستد که او به آن پاسخ مي‌دهد. همچنین ( رضاییان ، علی) در سال 1382 بیان میکند که ارتباطات سازمانی فرآیندی است که می توان بوسیله آن سیستمی را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معانی با افراد و سازمانهای فراوان داخل و خارج سازمان برقرار کرد و از حیٍث ارائه بازخور( ارتباطات یک طرفه و دوطرفه) ، مسیری که پیام طی میکند (ارتباطات عمودی ،افقی ومورب) و از حیث ارتباطات رسمی و ارتباطات غیر رسمی در یک سازمان بیان کرد .
بر خلاف سازمان های گذشته ، سازمان های امروزی دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند تسخیر ، مدیریت و بهره برداری از دانش و اطلاعات به منظور بهبود کارایی ، مدیریت و پیگیری تغییرات پایان ناپذیر هستند و اکتشاف دانش پروسه ای است جهت استخراج اطلاعات مهم و اساسی، ضمنی، قبلا ناشناخته و سودمند از داده های خام در پایگاه داده های بزرگ.
لذا دانش ، ابزار قدرتمندی است که می تواند تغییرات را در جهان بوجود آورده و نوآوری ها را ممکن سازد ، (ابطحی و صلواتی ) در سال 1385 بیان می کنند که مدیریت دانش یعنی ایجاد فرایندهای لازم برای شناسایی و جذب داده، اطلاعات و دانش های مورد نیاز سازمان از محیط درونی و بیرونی و انتقال آنها به تصمیم ها و اقدامات سازمان و افراد . همچنین ( هافمن، هوئلشر و شرايف ) در سال 2005 مدیریت دانش را فرايند خلق و تسهيم، انتقال و حفظ دانش به گونه اي كه بتوان آن را به شيوه اي اثربخش در سازمان به كار برد بیان می کنند .
فصل سوم
روش پژوهش
3- مقدمه :
هرگز نمی توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناخت های بدست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نا محدود و آگاهی و روشهای ما برای کشف حقیقت محدود هستند . حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیتهای پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می باشند آنچه را که ایشان انجام می دهند و می یابند.می توان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست ( رفیع پور ، 1383 ).
دستیابی به هدفهای پژوهش میسر نخواهد بود ، مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روش شناسی درست صورت پذیرد . « دکارت در این رابطه روش را راهی می داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود » ( خاکی ، 1382 ).
اساس واقعی پژوهش علمی ، تبیین رابطه میان متغیر هاست . دو روش اصلی که برای تعیین روابط در اختیار است معمولاً از چند جهت با هم تفاوت دارند . یکی از این دو روش ، روش توصیفی است و شامل مجموعه روشهایی است که هدف از آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است . اجرای پژوهش توصیفی صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری می باشد ( سرمد و همکاران ، 1387 ).
3-1 متغیرهای پژوهش :
متغیر یک مفهوم است که بیش ازدویاچندارزش یا عدد به ان اختصاص داده می شود. ویژگیهایی را که پژوهشگر مشاهده یا اندازه گیری می کند، متغیرنامیده می شود. به عبارت دیگر، متغیربه ویژگیهایی اطلاق می شود که می توان دویا چند ارزش یا عدد برای ان جایگزین کرد.
متغیربراساس نقشی که درپژوهش به عهده دارد به دو دسته تقسیم می شود :
الف- متغیرمستقل        ب- متغیر وابسته
3-1-1 متغیر مستقل :
متغیر مستقل به متغیری گفته می شود که ازطریق ان متغیر وابسته تبیین یا پیش بینی می شود.  به این
متغیر، متغیر محرک [173]یا درونداد [174] گفته می شود و متغیری است که توسط پژوهشگراندازه گیری ، دستکاری [175] یا انتخاب می شود تا تاثیریا رابطه ی ان با متغیردیگراندازه گیری شود. متغیرمستقل،متغیرپیش فرض است به این معنی که این متغیرمقدمه ومتغیروابسته نتیجه ی آن است. درپژوهش ازمایشی،متغیرمستقل متغیری است که توسط ازمایش کننده دستکاری شود تا تاثیر تغییرات ان برمتغیردیگرکه وابسته فرض شده است، مشاهده واندازه گیری شود. دریک پژوهش غیرازمایشی متغیرمستقل توسط محقق دستکاری نمی شود، ولی متغیری است که ازپیش وجود دارد و فرض شده است که برمتغیر وابسته تاثیردارد.
3-1-2 متغیر وابسته :
متغیروابسته،متغیرپاسخ ، برون داد [176]یا ملاک [177] است وعبارت است ازوجه یا جنبه ای ازرفتاریک ارگانیزم [178] که تحریک شده است.
متغیروابسته،متغیری است که مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تاثیر متغیرمستقل بران معلوم ومشخص شود. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش بینی میشود (دلاور و همکاران، 1387) . درپژوهش ازمایشی متغیروابسته به متغیری اطلاق میشود که دراثراجرا،حذف یا تغییرمتغیرمستقل،اشکار، پنهان یا تغییرمی کند. متغیروابس

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

ته برعکس متغیرمستقل دراختیارمحقق نیست واونمی تواند درآن تصرف یا دستکاری به عمل آورد .
با توجه به توضیحات ذکر شده متغیر مستقل و وابسته پژوهش در جدول 3-1به شرح ذیل آورده شده است:
جدول 3-1 متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;">