ادراکات مصرف کننده از الزامات و پیامدهای مسئولیت اجتماعی سازمان- قسمت ۳۶ |
* ریسک ادراک شده : ریسک (مخاطره ادراک شده) توسط شاخصها وسوالات زیر اندازهگیری شده است :
- زمانی که محصولات شرکت x را خریداری میکنم، نگران این هستم که محصول خریداری شده دقیقاً چیزی که من میخواهم، نباشد .
- فکر میکنم خرید محصولات شرکت xمنجر به ریسک مالی (احتمال از دست دادن پول برای تعویض یا تعمیرمحصول خریداری شده) برای من نخواهد شد .
- مطمئنم که محصولات خریداری شده از شرکت x من را راضی میکنند .
- ریسک بسیاراندکی با خرید محصولات شرکت x همراه است .
- درک کلی خود را از ریسک همراه با محصولات شرکت x چطور ارزیابی میکنید .
* اعتماد مصرف کننده : بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط «سو و ساچلی[۸۱]» برای سنجش اعتماد مصرف کننده می توان از متغیرهای شهرت ، عملکرد و ظاهر (وجهه) سازمان استفاده نمود :
- شهرت : میتواند به عنوان محرکی برای شروع مبادله مصرف کننده را ترغیب نماید .
- عملکرد : نقش تعیین کننده ای در جذب اعتماد مصرف کننده دارد .
- ظاهر و وجهه سازمان : مانندکارکنان، نمایندگان فروش و… به عنوان یک تصویر تفسیر میشوند و یک تصویر خوب می تواند اعتماد را افزایش دهد .
همچنین « استانالند ودیگران» اعتماد مصرف کننده را به وسیله معیارهای زیر ارزیابی نموده ا ند :
- من به صحت اطلاعاتی که شرکت x به مشتریان و مصرفکنندگانش ارائه میدهد، ایمان دارم .
- من باور دارم شرکت x در تبلیغات و… ادعای کاذبی نمیکند .
- من به صادق بودن شرکت x در روابطش با مصرفکنندگان و مشتریان اعتماد دارم .
* وفاداری مصرف کننده : وفاداری مصرف کننده توسط شاخصهای زیر اندازهگیری میشود :
- من اطمینان دارم که شرکت x توانسته است تعداد زیادی از مشتریان خود را حفظ کند .
- میزان شکایت مصرفکنندگان از محصولات شرکت x بسیارکم است .
- محصولات شرکت x میتوانند به خوبی انتظارات مصرفکنندگان را برآورده نمایند .
- من شرکت x را به هرکه نظرم را بخواهد، پیشنهاد خواهم داد .
- دوستان و وابستگانم را به برقراری روابط تجاری با شرکت x تشویق خواهم کرد .
- اگر فروشگاه محصولات شرکت x را نداشته باشد، خریدم را به تعویق خواهم انداخت.
* کیفیت ادراک شده بیانیه های اخلاقی: بیانیههای اخلاقی سازمان توسط شاخصهای زیرعملیاتی و عینی میشوند :
- در مقایسه با سایر شرکتهایی که در این صنعت فعالیت میکنند، کارکنان شرکت x دارای آرمان مشترک خوب و مناسبی هستند .
- درمقایسه با سایر شرکتهایی که در این صنعت فعالیت می کنند، شرکت x سیاستهای اخلاقی (مجموعهای از اصول متعارف و توقعات که انتظار میرود همه اعضای یک گروه به آن متعهد باشند) مناسب و خوبی دارد .
- در مقایسه با سایر شرکتهایی که در این صنعت فعالیت میکنند، شرکت x منشور اخلاقی مناسبی دارد.
* عملکرد مالی ادراک شده : ادراک مصرف کننده ازعملکرد مالی شرکت توسط شاخصهای زیر اندازهگیری می شود :
- باتوجه به میانگین صنعت، سطح سود دهی محصولات شرکت x بالاست .
- باتوجه به میانگین صنعت سرمایه ای که شرکت x صرف تولید محصولاتش مینماید، با در نظرگرفتن فروش خوب محصولاتش ، سریعتر به شرکت بر میگردد .
yle="box-sizing: inherit; width: 1044.8px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 03:34:00 ق.ظ ]
|